GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO I SPECJALNEGO
ROK SZKOLNY 2023/2024

 

PONIEDZIAŁEK   7.30 - 14.50​

 

WTOREK             7.30 - 12.35

 

ŚRODA                8.00 - 11.30

 

CZWARTEK         8.00 - 13.50

 

PIĄTEK                8.00 - 14.45 

 

 

,,Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może’’

 

Janusz Korczak

 

Jak się uczyć efektywnie i zapamiętywać więcej?

 

Przedstawiam kilka zasad, które ułatwią Wam naukę. Oto one:

Zamień słowo ,,muszę’’ na ,,chcę’’, to daje lepsze efekty. ​     Ucz się od ogółu do szczegółu - nie wkuwaj definicji na pamięć, spróbuj zrozumieć, skojarzyć ogólną zasadę związaną z tematem, wizualizuj myśli (ilustracje, wykresy, rysunki, atlasy);

Skoncentruj się i bądź uważny:

  • zaplanuj czas na naukę, stwórz z tego nawyk, rutynę,
  • zadaj sobie pytanie, czego się chcesz nauczyć,
  • schowaj wszystkie przedmioty, które mogą Cię rozpraszać,
  • zadbaj o wygodne ubranie, dotlenienie mózgu, nawodnienie organizmu,
  • zmęczenie, niewyspanie, stres zmniejszają koncentrację,
  • bezcelowe klikanie po mediach społecznościowych obniżają umiejętność koncentracji,

Przejdź na głęboki poziom przetwarzania informacji, zadawaj sobie pytania:

  • co to jest?
  • co to oznacza?
  • na czym to polega?
  • jakie pełni funkcje?
  • co może wyjaśnić?
  • z czego to wynika?
  • jakie ma znaczenie?

Twórz powiązania z tym co już wiesz. Przed rozpoczęciem nauki zadaj sobie pytania:

  • jak to, czego się uczę, wiąże się z innymi rzeczami, które już znam?
  • co wynika z tego czego się uczę?
  • jak może to się wiązać z innymi rzeczami, które dopiero poznam

Kategoryzuj i porcjuj informacje.

  • staraj się dzielić informacje na mniejsze partie
  • dziel informacje według jakiegoś klucza, np. kategorie, rozdziały
  • stwórz mapy myśli, schematy, diagramy

Wzbudzaj w sobie emocje, podczas nauki. Jak wzbudzać emocje? Zadaj sobie pytania:

  • co się stanie jeśli się tego nie nauczę?
  • jakie będę musiał ponieść konsekwencje?
  • jaka przyszłość mnie czeka jeśli słabo napiszę sprawdzian, nie nauczę się danego materiału?
  • jak wiedza którą posiądę wpłynie na moje przyszłe życie?

Nadawaj informacjom osobistego znaczenia. Zastanawiaj się:

  • co ja o tym myślę?
  • czy ja się z tym zgadzam?
  • z czym mi się to kojarzy?
  • jak mogę to wykorzystać w praktyce?
  • jak zachowałbym się w danej sytuacji?

Wykorzystuj wyobraźnię.

  • zwracaj uwagę na ilustrację, postaraj się opisać to co widzisz, czytasz własnymi słowami
  • twórz w głowie, zeszycie, własne informacje
  • kreśl mapy myśli, które wzbogacisz ikonami, grafikami, symbolami

Zaplanuj powtórki.

  • zadawaj sobie pytania, dla których odpowiedzią jest krótkie zdanie
  • zapisz na kartce kluczowe słowa i wypisz w ciągu pięciu minut wszystko co wiesz na dany temat
  • powtarzanie rozłóż w czasie

Rób przerwy w nauce.

  • po intensywnej nauce wyśpij się, zrelaksuj np. słuchaj muzyki,
  • podziel naukę na etapy

Mam nadzieję że, wyżej wymienione wskazówki ułatwią Wam proces efektywnego uczenia się.

Pedagog szkolny

     

 

  Jak wspierać dziecko w obliczu kryzysu – wojna na Ukrainie

           

Wszyscy jesteśmy zaniepokojeni sytuację na Ukrainie. Eksperci wypowiadają się na temat tego czy i jak rozmawiać z dziećmi na temat toczącego się na naszych oczach konfliktu zbrojnego.

            Dla wielu z nas jest to zupełnie nowa, bardzo trudna rzeczywistość i nowe emocje, z którymi musimy wszyscy uczyć się żyć i radzić sobie z nimi. Poniżej przedstawiam kilka wskazówek, które pomogą rozmawiać z dziećmi na temat wojny:

  • akceptuj i zrozum trudne emocje; rozmowa z dzieckiem pozwoli dowiedzieć się co dziecko czuje w obecnej sytuacji; normalizujmy trudne emocje np. to normalne, że czujesz smutek, gdy myślisz o tej sytuacji;
  • zachowaj dotychczasową rutynę to bardzo ważny element, który daje poczucie bezpieczeństwa. Spędzajmy czas z dzieckiem wspólnie wykonując codzienne czynności;
  • „zaopiekuj” się swoimi własnymi emocjami, dzieci są wrażliwe na stany emocjonalne osób w ich otoczeniu, przekazywane nieświadomie trudne emocje dziecku mogą negatywnie wpłynąć na jego samopoczucie oraz funkcjonowanie;
  • rozmawiaj z dzieckiem, bądźmy otwarci na rozmowę, słuchajmy, pytajmy i odpowiadajmy na pytania dziecka. Przekazujmy informację adekwatne do wieku;
  • kontroluj dostęp dziecka do przekazu medialnego, informacje przekazywane w mediach są często wyolbrzymione, nieprawdziwe, nacechowane trudnymi emocjami. Mogą być one niezrozumiałe dla dziecka. Próbujmy sami swoimi słowami wyjaśniać dziecku obecną sytuację, dostosowując informację do jego wieku;
  • zachęcać do uruchomienia sprawstwa, wspólnie z dzieckiem zaangażujmy się w akcję pomocową np. zbiórkę żywności, odzieży (o ile dziecko wyraża taką chęć);
  • zwróć się o pomoc do specjalisty, obserwujmy uważnie swoje dzieci. Jeśli dostrzegamy niepokojące sygnały w jego funkcjonowaniu nie wahajmy się prosić o pomoc psychologa, psychoterapeutę czy pedagoga.

 

 

   Iwona Pańtak 

 

 

Powrót do nauki stacjonarnej – wskazówki dla uczniów:

1. Stwórz plan dnia – powrót do ławek szkolnych będzie wymagał od Ciebie przeorganizowania swojego dotychczasowego rytmu dnia. Warto zaplanować to wcześniej.    Wyznaczenie rozkładu dnia, da Ci większe poczucie kontroli i pozwoli zmniejszyć stres związany z tą zmianą.

 

2. Bądź wyrozumiały dla innych – pamiętaj, że każdy potrzebuje innego czasu żeby przystosować się do zmian. Twoi rówieśnicy również mogą mieć gorsze dni, przeżywać trudne emocje lub mieć kłopoty w ponownym powrocie do nauki stacjonarnej.

 

3. Zaakceptuj swoje emocje – to nic złego, że jesteś zły lub smutny. Przeżywanie tych emocji jest zupełnie naturalne choć czasami bywa nieprzyjemne. Receptą na to może być na przykład rozmowa z bliską osobą.

 

4. Daj sobie czas - niepowodzenia są nieodłączną częścią naszego życia. Nie poddawaj się szybko. Szukaj rozwiązań i stawiaj czoła przeciwnościom. Pamiętaj, że niepowodzenia są również częścią składową sukcesu.

 

5. Skup się na pozytywach – czerp przyjemność z tych rzeczy, za którymi jeszcze niedawno tęskniłeś podczas nauczania zdalnego. Spędzaj czas z rówieśnikami, wróć do swoich zainteresowań, które rozwijałeś podczas zajęć dodatkowych.

 

6. Proś o pomoc - nie wahaj się prosić o wsparcie innych osób, gdy sobie z czymś nie radzisz. Czasami już sama rozmowa z drugą osobą pozwala spojrzeć na dotychczasowy problem z innej perspektywy, a dzięki temu również poszukać możliwych rozwiązań.

 

10 zasad dla ucznia:

  • masz gorączkę, kaszel lub inne objawy choroby, zostań w domu;
  • często myj ręce
  • nie dotykaj oczu ust i nosa;
  • zrezygnuj z podawania ręki na powitanie;
  • uważnie słuchaj poleceń nauczyciela;
  • używaj tylko własnych przyborów szkolnych;
  • spożywaj swoje jedzenie i picie;
  • unikaj kontaktu z większą grupą uczniów np. podczas przerw;
  • jeśli czujesz się źle lub obserwujesz u siebie objawy chorobowe poinformuj o tym nauczyciela;
  • przestrzegaj zasad bezpieczeństwa przed i po lekcjach;

 

 

 

Rozwijanie zainteresowań dzieci

                    Zainteresowanie to dążenie do aktywnego poznawania świata. Dla dziecka oznacza to coś, z czym utożsamia ono swoje dobre samopoczucie, dzięki czemu stanowi motywację pobudzającą je do działań zgodnych z pragnieniami, mając możliwość wyboru. Wyróżnić można zdolności: poznawcze, techniczne, artystyczne, sportowe i twórcze.

Każde dziecko przejawia odmienne talenty oraz zdolności, praca z nim powinna być nakierowana na ich odkrywanie i rozwój. Rozwój zainteresowań sprzyja kształtowaniu osobowości dzieci. Zainteresowania rozwinięte w dzieciństwie, często w znacznym stopniu wpływają na to, kim będzie ono w przyszłości. W wieku przedszkolnym opieramy się głównie na zabawie i w oparciu o nią warto organizować sytuacje edukacyjne sprzyjające wzbudzaniu i rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań.

              Ciekawe hobby pozwala zachować dzieciom równowagę między szkołą a czasem wolnym co wzmacnia u nich odporność na stres.

Należy pamiętać, aby nie obciążać dziecka zbyt dużą ilością zajęć dodatkowych, ponieważ ma ono dużo obowiązków szkolnych.

Rodzi się pytanie: jak wybrać dodatkowe zajęcie? Sport, zajęcia  muzyczne i artystyczne cieszą się wśród rodziców jak i uczniów dużą popularnością. U dziecka, które cechuje duża aktywność ruchowa i chęć podejmowania wysiłku fizycznego, doskonale sprawdzą się zajęcia sportowe. Nauka gry na instrumencie wymaga dyscypliny i systematyczności. Jeżeli dziecko łatwo się koncentruje na danej czynności, chętnie podejmuje nowe wyzwania, to zainteresowanie będzie dla niego idealne. Dzieci które łatwo nawiązują kontakty, chętnie spędzają czas z rówieśnikami, świetnie odnajdą się na zajęciach grupowych, takich jak gry zespołowe, kółka muzyczne. Szczególnie nieśmiałe dzieci za pośrednictwem zajęć artystycznych mogą dać wyraz swoim emocjom, otworzyć się na innych.

            Dodatkowe zajęcia mają wiele zalet. Współcześnie dzieci dorastają w dobie cyfryzacji i postępu technologicznego. Obsługa innowacyjnych urządzeń to dla nich chleb powszedni. Czas wolny dzieci przepełniony jest komputerem, telefonem. Jest to często bezpośrednią przyczyną braku ruchu i ograniczenia kontaktu z rówieśnikami. Dlatego z pomocą przychodzą różnorodne formy aktywności, które mogą zapobiec negatywnemu wpływowi mediów na rozwój dziecka. Bez względu na to, czy dziecko uprawia sport czy zajmuje się muzyką korzyści z rozwoju zainteresowań są istotne i widoczne. Dziecko ma określony plan dnia, uczy się samodzielności, rozwija fizycznie, intelektualnie, poprawia pamięć, koncentrację, zwiększa poczucie własnej wartości, kształtuje osobowość, uczy się kreatywnego myślenia, samodzielnego rozwiązywania problemów, doskonali kompetencje społeczne,

             Zainteresowania dziecka nie powinny być ograniczane, jeżeli nie są dla niego zbytnim zagrożeniem. Należy zaakceptować obecną pasję dziecka i wspierać go w niej. Przede wszystkim, należy uczestniczyć w jego hobby. Jeżeli dziecko lubi sport-pograć w piłkę, pojeździć na rowerze czy popływać w basenie.

Jeżeli widzimy że dziecko jest w czymś dobre nie starajmy się jednak uczynić z tego jego przyszłej kariery. Przeistoczenie zainteresowań w pracę od najmłodszych lat to droga do frustracji i wypalenia a nie rozwoju i szczęścia dziecka. Kluczowym czynnikiem sukcesu jest środowisko stwarzane przez rodziców i nauczycieli. Wielu zdolnych może mieć porównywalne zdolności do osób, które osiągnęły sukcesy, ale brak wsparcia, zachęty, wysokich oczekiwań i doskonałego nauczania sprawią, że ich zdolności nie mogą być urzeczywistniane.

            Podsumowując można stwierdzić, że rozwijanie zainteresowań wywiera pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Zajęcia sportowe doskonale rekompensują brak ruchu, a kontakt z rówieśnikami pozwala rozwijać kompetencje społeczne dziecka. Muzykowanie wspiera pamięć i koncentrację, kształtuje koordynację ruchową. Zajęcia pozalekcyjne wpływają na rozwój osobowości dziecka i kształtują takie cechy jak: cierpliwość, determinacja, samodyscyplina.

                                                                      

                                                                                               Pedagog szkolny

 

Funkcja dostępna tylko dla zalogowanych.