INNOWACJE PEDAGOGICZNE

 

Rok szkolny 2025/2026

 

W roku szkolnym 2025/2026 realizowana jest innowacja pedagogiczna "Zdrowie w naszych rękach"

Adresaci innowacji: uczniowie klas I-VIII

 

Charakterystyka programu:

Innowacja pedagogiczna „Zdrowie w naszych rękach” jest odpowiedzią na narastające problemy związane z chorobami cywilizacyjnymi, brakiem ruchu i niską świadomością profilaktyki prozdrowotnej, a także potrzebą dbałości o zdrowie psychiczne.

Celem zaplanowanych działań jest wspomaganie prawidłowych procesów rozwoju fizycznego i psychicznego, promocja zdrowego stylu życia, minimalizowanie zachowań ryzykownych, a także rozwijanie umiejętności radzenia sobie w konstruktywny sposób
 z własnymi emocjami, poprzez nabywanie kompetencji w zakresie rozładowywania napięć
i stresu oraz ćwiczenie zachowań asertywnych. Kierunkiem działań innowacyjnych jest również przedstawienie alternatywnych, różnorodnych, atrakcyjnych dla uczniów sposobów spędzania czasu wolnego.

Nowatorski charakter innowacji polega na zintegrowaniu działań prowadzących w efekcie do kształtowania zdrowej, wolnej od uzależnień osobowości.

 

Cel główny:

Kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych poprzez propagowanie zdrowego stylu życia.

 

 

Cele szczegółowe:

  • Dostosowanie przekazywanych treści do możliwości uczniów.
  • Wzbudzanie zainteresowania tematem poprzez stosowanie różnych metod aktywizujących.
  • Kształtowanie umiejętności dbania o własne zdrowie, szczególnie w zakresie higieny osobistej i  otoczenia, prawidłowego odżywiania się, prawidłowej postawy ciała, aktywności fizycznej.
  • Rozwijanie u uczniów wiedzy, umiejętności i zdolności do podejmowania decyzji oraz dokonywania właściwych wyborów w sprawach zdrowia.
  • Przekazywanie wiedzy na temat zdrowego stylu życia.
  • Uczenie, jakie korzyści wynikają z podejmowania czynnego wypoczynku w postaci ruchu.
  • Przekazywanie wiedzy o związku między sposobem żywienia a zdrowiem.
  • Rozwijanie świadomości o zagrożeniach dla zdrowia pojawiających się na różnych etapach naszego życia.
  • Nauka rozpoznawanie, nazywania i wyrażania emocji w sposób społecznie akceptowany.
  • Kształtowanie umiejętności racjonalnego gospodarowania czasem wolnym.

 

Metody, formy i środki realizacji:

W czasie realizacji innowacji nauczyciele będą wykorzystywać metody aktywizujące (m. in. burza mózgów, dyskusja). Wykorzystane będą także różnorodne formy pracy oraz działania: tworzenie wystaw związanych z profilaktyka prozdrowotną – prace plastyczne i techniczne, organizowanie konkursów o tematyce prozdrowotnej, wykorzystanie środków audiowizualnych, literatury – książki i czasopisma, organizowanie wycieczek oraz imprez rekreacyjno-sportowych, a także zabaw i gier ruchowych. Uczniowie będą mogli spotkać się również z zaproszonymi do szkoły gośćmi.

 

Spodziewane efekty:

  • Rozwój świadomości jak ważne jest zdrowie fizyczne i psychiczne.
  • Zaangażowanie Uczniów w działania profilaktyczne i aktywność ruchową.
  • Wzbudzanie wrażliwości i odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
  • Promocja szkoły w środowisku lokalnym.

 

Tematyka zagadnień

Zadanie do realizacji

Metody
 i formy realizacji

Termin realizacji

Adresaci

Organizacja pracy

  1. Przeprowadzenie ankiet diagnostycznych wśród uczniów.
  2. Przestawienie założeń innowacji Radzie Pedagogicznej, Rodzicom
    i Uczniom.

 

Badanie ankietowe, opracowanie wyników.

 

 

IX 2025 r.

Nauczyciele

Uczniowie klas

I-VIII

Rodzice

Higiena osobista człowieka
i środowiska
 w którym się znajduje

  1. Higiena osobista, czystość ciała i odzieży – wprowadzenie pojęć z zakresu higieny, uświadamianie nawyków związanych

z utrzymywaniem higieny osobistej, poznanie chorób brudnych rąk, poznanie zasad higienicznego trybu życia.

 

  1. Czystość w szkole, klasie, domu

i najbliższym otoczeniu – poznanie zależności między czystością a dobrym samopoczuciem i zdrowiem.

 

  1. Mój strój świadczy o mnie – utrwalenie zasad higieny, omówienie sposobów dbania o własny wygląd i strój.

 

Pogadanka, burza mózgów, spotkanie
z pielęgniarką, akcja "Sprzątanie świata”, segregacja śmieci, zbiórka zakrętek, lekcje wychowawcze.

X. 2025.

Uczniowie klas

I-VIII.

Zasady zdrowego odżywiania

  1. Zasady zdrowego żywienia- poznanie potrzeb pokarmowych człowieka, dobrych/złych nawyków żywieniowych.

 

  1. Żeby posiłek stał się przyjemnością - zasady kulturalnego i higienicznego spożywania posiłków – poznanie zasad savoir – vivre przy stole, zależność między odżywianiem a zdrowiem i samopoczuciem człowieka.

 

Lekcje wychowawcze, gazetka tematyczna w stołówce szkolnej, pogadanka, program dla szkół „Warzywa, owoce, mleko w szkole”.

 

Zadanie do wykonania: przygotowanie plakatów na temat składników pokarmowych i ich roli w utrzymaniu zdrowia.

XI.2025 r.

Uczniowie klas

I-VIII.

 

 

 

Uczniowie klas I-V

 

 

Uczniowie klas
V-VIII

Jak skutecznie i odpowiedzialnie zarządzać wolnym czasem?

  1. Czas wolny – jak go spędzam? – poznanie wpływu aktywności fizycznej na ogólną kondycję i harmonijny rozwój, poznanie różnych form aktywności ruchowej.

 

  1. Czy właściwie organizuję czas pracy i wypoczynek?  - poznanie zależności między rodzajem aktywności a formą wypoczynku, wdrażanie do utrzymywania prawidłowej postawy podczas chodzenia i siedzenia, poznanie zagrożeń dla zdrowia wynikających z siedzącego tryby życia.

 

Lekcje wychowawcze, pogadanki, lekcje w-f, spacery, zajęcia świetlicowe, spotkanie z fizjoterapeutą, masażystą, sumo.

Dzień gier planszowych.

 

Zadanie do wykonanie: przygotowanie gry planszowej dotyczącej zdrowego stylu życia.

XII. 2025 r.

Uczniowie klas I-VIII

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie klas I-IV

Uzależnienia behawioralne

  1. Telefon, Internet, gry i telewizja - jak bezpiecznie korzystać z udogodnień cywilizacyjnych.

 

  1. Cyberprzemoc i hejt – niebezpieczeństwo w sieci.

Lekcje wychowawcze, pogadanka, prezentacja multimedialna, spotkanie
z dzielnicowym, spotkanie
z przedstawicielem PPPP
w Bodzentynie.

 

I. 2026 r.

Uczniowie klas I-VIII

W świecie emocji

  1. Moje emocje – wprowadzenie w świat odczuwanych emocji.

 

  1. Asertywność – mocna strona człowieka – poznanie znaczenia słowa asertywność, sposoby kulturalnego odmawiania.

 

  1. Wpływ hałasu na samopoczucie – uwrażliwienie uczniów, że hałas nie powstaje sam. Pomoc w odkrywaniu wartości ciszy rozumianej nie jako przymus milczenia, ale stan wewnętrznego spokoju i skupieni, który wzbogaca ludzkie doświadczenia i odczucia.

 

  1. Relaksacja - techniki relaksacyjne.

 

Zajęcia z psychologiem. Warsztaty.
Zajęcia świetlicowe – arteterapia, aromaterapia.

II-III. 2026 r.

 

Zdrowe odżywianie w praktyce

  1. Przygotowanie zdrowych przekąsek i napojów połączone z degustacją.

Warsztaty z przedstawicielami Stowarzyszenia „Katarzynianki”.

Warsztaty wewnątrzklasowe.

 

IV. 2026 r.

Uczniowie klas
I – VIII.

W zdrowym ciele zdrowy duch – podsumowanie innowacji

  1. Przeprowadzenie ankiet diagnostycznych wśród uczniów.

 

  1. Dzień dla zdrowia – quizy i konkursy podsumowujące wiedzę zdobytą w związku w innowacją.

 

  1. Wyjście na Łysicę

 

  1. Wyjście do Źródełka Św. Franciszka.

Badanie ankietowe, opracowanie wyników.
Quziy, konkursy, gry.

Wyjście.

V. 2026 r.

Uczniowie klas I-VIII

 

 

 

 

 

Uczniowie klas
V-VIII.

 

Uczniowie klas I-IV.

 

Ponadto, w ramach innowacji, przygotowane zostaną gazetki tematyczne:

  • Światowy dzień mycia rąk – 15 października 2025 r.
  • Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami – 3 grudnia 2025 r.
  • Światowy Dzień Walki z Depresją – 23 lutego 2026 r.
  • Światowy Dzień Zespołu Downa – 21 marca 2026 r.
  • Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – 2 kwietnia 2026 r.
  • Światowy Dzień Zdrowia – 7 kwietnia 2026 r.

oraz poruszone tematy związane z pierwszą pomocą przedmedyczną.

 

 

Autorzy innowacji: Małgorzata Dębicka, Katarzyna Pokrzywka, Anna Kozieł

 

 

 

Rok szkolny 2022/2023

 

W bieżącym roku szkolnym realizowana jest innowacja Szkolne Koło Ogrodnicze.

Program Koła Ogrodniczego przeznaczony jest dla uczniów Szkoły Podstawowej im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Świętej Katarzynie, chcących zdobyć i poszerzyć wiedzę o roślinach użytkowych związkach człowieka z przyrodą rodzimą. Aby proces nauczania przyniósł pożądane efekty, a przede wszystkim był atrakcyjny dla ucznia, zajęcia będą miały charakter obserwacji, eksperymentu i hodowli w realnych warunkach przyrodniczych. Samodzielne posianie i posadzenie roślin, opiekowanie się i posmakowanie owoców pracy, pozwoli uczniowi na zainteresowanie się zdrową żywnością, zachęci do ogrodnictwa i poszanowania przyrody. Zajęcia mają również wyposażyć uczniów w podstawowe umiejętności praktyki ogrodniczej. 

 

Cele innowacji:

  • Zaciekawienie światem roślin użytkowych (jadalnych, ozdobnych) oraz rozbudzenie pasji poznawczych;
  • Motywowanie uczniów do poznawania zasad uprawy roślin w sposób aktywny, twórczy, dociekliwy i wytrwały
  • Budowanie zasobu praktycznych umiejętności ogrodniczych.
  • Zachęcanie uczniów do prostych prac ogrodniczych;
  • Uświadomienie uczniom, że żywność można samemu wyhodować; Kształtowanie i doskonalenie nawyków ekologicznych, umiejętności planowania, prowadzenia obserwacji, oceniania wyników, wyciagania wniosków z sukcesów i porażek ogrodniczych, współpracy w zespole;
  • Kształtowanie i doskonalenie umiejętności posługiwania się kalendarzem, atlasem, kataogiem roślin;
  • Rozwijanie poczucia własnej wartości i przydatności w grupie i w przyrodzie.

 

Tematyka zajęć:

  • Obserwacje przyrodnicze i ich dokumentowanie;
  • Uzupełnianie teorii ze świata roślin i zwierząt;
  • Obserwacje długoterminowe i ich dokumentacja;
  • Zasady wysiewania nasion;
  • Zasady uprawy warzyw jednorocznych;
  • Zasady uprawy kwiatów jednorocznych;
  • Zasady upraw warzyw wieloletnich i bylin;
  • Zasady oszczędzania zasobów w ogrodnictwie;
  • Zasady zbiorów.
  • Zmiany w przyrodzie - od czego zależą?;
  • Znajomość roślin w najbliższej okolicy;
  • Rośliny użytkowe - co to jest?;
  • Co to są warzywa?;
  • Rodzaje roślin użytkowych;
  • Zioła i ich uprawa;
  • Krzewy owocowe i ich uprawa;
  • Drzewa owocowe i ich uprawa;
  • Kwiaty domowe i ogrodowe;
  • Wysiew i uprawa wybranych gatunków warzyw;
  • Praktyczne umiejętności w uprawie roślin użytkowych;
  • Dokumentowanie pracy ogrodnika;
  • Zajęcia praktyczne w ogrodzie.

Opiekunem Szkolnego Koła Ogrodniczego jest pani Nina Chmiel.

 

 

Rok szkolny 2018/2019

W bieżącym roku szkolnym realizowane są następujące innowacje:

  • w Punkcie Przedszkolnym i Oddziale Przedszkolnym "Od małego jestem EKO"
  • w klasach I-III "W 20 godzin po Polsce i Europie"

Innowacja Punkt Przedszkolny i Oddział Przedszkolny           

Od drugiego semestru roku szkolnego 2018/2019 w Puncie Przedszkolnym i Oddziale Przedszkolnym jest realizowana innowacja pedagogiczna „Od małego jestem EKO”. Innowacja polega na poszerzeniu treści programowych o całkiem nowe zagadnienia uwrażliwiające dzieci na piękno i poszanowanie przyrody. Dzięki realizacji innowacji dzieci poznają podstawowe zasady ochrony środowiska, możliwe zagrożenia wynikające z niewłaściwej gospodarki człowieka. Celem innowacji jest również rozbudzanie u przedszkolaków zainteresowania otaczającym światem.

Zakładane efekty innowacji:

  • pogłębienie wiedzy i świadomości ekologicznej dzieci
  • rozumienie konieczności dbania i szanowania naszej planety
  • poszerzenie zasobu słownictwa dzieci
  • wdrożenie do dbania o przyrodę wokół siebie (naszej szkoły)
  • uświadamianie potrzeby dbania o naszą planetę

Innowacja w klasach I-III jest realizowana od roku 2016

Cele innowacji:

- rozwijanie zainteresowań obyczajami, tradycjami, historią, muzyką, architekturą, sztuką, literaturą Polski i innych krajów europejskich,

- określenie miejsca Polski i Polaków w Europie,

- kształtowanie postaw zainteresowania otaczającym światem,

- dostarczenie dzieciom możliwości doskonałej zabawy,

- doskonalenie umiejętności pracy z mapą, jako źródłem informacji,

- rozwijanie kreatywności, ciekawości oraz umiejętności rozwiązywania problemów.

Klasa I – tytuł innowacji „Odkrywanie Polski – śladami zamków”

Tematyka zajęć:

- Skarby bodzentyńskiego zamku. Legenda. Tajemnice podziemi. Historia powstania. Właściciele zamku.

- Duch królowej Bony w Chęcinach. Historia zamku, prawda i legenda. Turnieje rycerskie. Cechy dobrego rycerza. Zbroje rycerskie, damy dworu.

- Gdzie więziono Janosika? Historia zamku w Niedzicy. Położenie geograficzne, właściciele, herb zamku.

- Karety i powozy z łańcuckiego zamku. Błękitna dama – dobry duch z Łańcuta. Położenie zamku, wygląd, kolorystyka. Bale na łańcuckim zamku. Moda dworska.

- Czy Boruta strzeże ukrytych skarbów w łęczyckim zamku? Położenie Łęczycy. Najazdy tatarskie. Łęczyca siedzibą pary królewskiej.

- Wawel – najsłynniejszy polski zamek. Mieszkańcy Wawelu. Niewygodny mieszkaniec krakowskich podziemi. Ciekawostki związane z Wawelem. Herb i symbole Krakowa. Historia Twardowskiego.

- Co kalendarz ma wspólnego z zamkiem w Krzyżtoporze? – plan zamku.

- Ogrodzieniec – przykład zamku warownego. Legendy związane z zamkiem. Właściciele zamku.

- Malbork – siedziba zakonu Krzyżaków. Makieta i plany zamku. Rycerz krzyżacki w zbroi. Praca czeladników.

- Warsztaty ceramiczne – modelowanie z gliny wybranego zamku – magnes na lodówkę.

Klasa II – tytuł innowacji „ Odkrywanie Polski – śladami miast”

Tematyka zajęć:

- Nasza Ojczyzna – Polska. Podróż po mapie: stolica kraju, największe rzeki, największe
i najgłębsze jeziora, największe miasta Polski.

- Historia Świętej Katarzyny – Co przyciąga turystów? Spacerkiem po Św. Katarzynie.

- Wadowice – miejsce urodzenia naszego papieża Polaka – Jana Pawła II.

- Święty Krzyż-jedno z najstarszych sanktuariów. Czytanie legendy o Św. Krzyżu.

- Sportowa Warszawa. Stadion Narodowy. Górka Szczęśliwicka, Torwar i inne obiekty sportowe. W zdrowym ciele zdrowy duch.

- księdzem Mateuszem po Sandomierzu –miasto o tysiącletniej historii. Co można zwiedzić w Sandomierzu?

- Warszawskie przysmaki – flaczki i zrazy po warszawsku, pierogi, wuzetka, wołowe roladki, pańska skórka, żurek z kiełbasą i jajkiem w chlebowej miseczce.

- Kartka z Warszawy. Rysowanie, malowanie kartki pocztowej.                    

- Co skrywają warszawskie piwnice ?- ciekawostki i tajemnice piwnic naszej stolicy.

- Lajkonik, czyli konik zwierzyniecki- poznanie ludowej zabawy.

- Zakopane – zimowa stolica Polski; Najwyżej położone miasto naszego kraju. Co można zwiedzić w Zakopanem? Krupówki- jedna z najsłynniejszych ulic w Polsce. Budownictwo w stylu zakopiańskim .

- Warsztaty ceramiczne – modelowanie z gliny herbów poznanych miast – magnes na lodówkę

Klasa III – tytuł innowacji „Odkrywanie Europy – śladami najpiękniejszych zakątków”

Tematyka zajęć:

- Europa – cóż to takiego? Poznanie legendy o powstaniu Europy. Polska w Europie (położenie geograficzne, symbole, tradycje, zabytki, sławni Polacy, muzyka, literatura, kulinaria, bajki, filmy polskie dla dzieci). Założenie Dziennika podróży.

- Kubuś Puchatek – przewodnikiem po Wielkiej Brytanii. Położenie geograficzne, podział administracyjny Wielkiej Brytanii, symbole narodowe. Kultura i życie codzienne mieszkańców wysp. Brytyjska Rodzina Królewska. Najciekawsze zakątki. Znani Brytyjczycy. Zabawy, bajki, filmy dzieci z Wielkiej Brytanii. Zabawy językowe (przypomnienie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku angielskim)

- Razem z Piaskowym Dziadkiemwyszukujemy wiadomości na temat naszego zachodniego sąsiada. Niemcy – położenie geograficzne, symbole. Co warto zwiedzić w Niemczech? Zabawy dzieci, filmy, muzyka, ciekawostki. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku niemieckim).

- Podróżujemy z Pinokiem po mapie. Włochy – położenie geograficzne, symbole narodowe. Najciekawsze miejsca Włoch. Kuchnia włoska. Ulubione dyscypliny sportowe Włochów.

Zabawy dzieci, filmy, muzyka, ciekawostki. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku włoskim).

- Madeline zaprasza nas do siebie. Położenie geograficzne, rzeki, góry, miasta, symbole narodowe Francji. Najciekawsze miejsca. Kuchnia francuska. Paryż – światowe centrum mody. Zabawy dzieci, filmy, muzyka, taniec, literatura. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku francuskim).

- Grecja kolebka kultury europejskiej. Położenie geograficzne, symbole narodowe. Najciekawsze miejsca. Igrzyska olimpijskie. Mity greckie. Hermes przewodnikiem po Grecji. Zabawy dzieci, filmy, muzyka, taniec. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku greckim).

Spotkanie z Don Kichotem.Położenie geograficzne, symbole narodowe, rzeki, góry, miasta Hiszpanii. Najciekawsze miejsca. Kuchnia hiszpańska. Zabawy dzieci, filmy, muzyka, taniec, literatura. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku hiszpańskim).

Efekty działań:

Projekt „W 20 godzin po Polsce i Europie” to zajęcia pozalekcyjne, na których dzieci zdobywają wiedzę geograficzną, historyczną, polonistyczną, społeczną poprzez zabawę, ruch przy muzyce, pracę z mapą, planem, tworzenie prac plastycznych.

Dodatkowe korzyści projektu to:

  • Kształtowanie postaw odkrywcy i podróżnika.
  • Podniesienie efektów pracy szkoły.
  • Uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej.
  • Zainteresowanie dzieci geografią, historią, muzyką, plastyką.
  • Pogłębienie wiedzy przyrodniczej przez dzieci.
  • Czerpanie przyjemności ze zdobywania wiedzy.
  • Nabycie umiejętności pracy nowatorskimi metodami.
  • Uzyskiwanie lepszych wyników nauczania.

Innowacje cieszą się dużym zainteresowaniem dzieci. 

 

 

Funkcja dostępna tylko dla zalogowanych.