INNOWACJE PEDAGOGICZNE
Rok szkolny 2025/2026
W roku szkolnym 2025/2026 realizowana jest innowacja pedagogiczna "Zdrowie w naszych rękach".
Adresaci innowacji: uczniowie klas I-VIII
Charakterystyka programu:
Innowacja pedagogiczna „Zdrowie w naszych rękach” jest odpowiedzią na narastające problemy związane z chorobami cywilizacyjnymi, brakiem ruchu i niską świadomością profilaktyki prozdrowotnej, a także potrzebą dbałości o zdrowie psychiczne.
Celem zaplanowanych działań jest wspomaganie prawidłowych procesów rozwoju fizycznego i psychicznego, promocja zdrowego stylu życia, minimalizowanie zachowań ryzykownych, a także rozwijanie umiejętności radzenia sobie w konstruktywny sposób
z własnymi emocjami, poprzez nabywanie kompetencji w zakresie rozładowywania napięć
i stresu oraz ćwiczenie zachowań asertywnych. Kierunkiem działań innowacyjnych jest również przedstawienie alternatywnych, różnorodnych, atrakcyjnych dla uczniów sposobów spędzania czasu wolnego.
Nowatorski charakter innowacji polega na zintegrowaniu działań prowadzących w efekcie do kształtowania zdrowej, wolnej od uzależnień osobowości.
Cel główny:
Kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych poprzez propagowanie zdrowego stylu życia.
Cele szczegółowe:
- Dostosowanie przekazywanych treści do możliwości uczniów.
- Wzbudzanie zainteresowania tematem poprzez stosowanie różnych metod aktywizujących.
- Kształtowanie umiejętności dbania o własne zdrowie, szczególnie w zakresie higieny osobistej i otoczenia, prawidłowego odżywiania się, prawidłowej postawy ciała, aktywności fizycznej.
- Rozwijanie u uczniów wiedzy, umiejętności i zdolności do podejmowania decyzji oraz dokonywania właściwych wyborów w sprawach zdrowia.
- Przekazywanie wiedzy na temat zdrowego stylu życia.
- Uczenie, jakie korzyści wynikają z podejmowania czynnego wypoczynku w postaci ruchu.
- Przekazywanie wiedzy o związku między sposobem żywienia a zdrowiem.
- Rozwijanie świadomości o zagrożeniach dla zdrowia pojawiających się na różnych etapach naszego życia.
- Nauka rozpoznawanie, nazywania i wyrażania emocji w sposób społecznie akceptowany.
- Kształtowanie umiejętności racjonalnego gospodarowania czasem wolnym.
Metody, formy i środki realizacji:
W czasie realizacji innowacji nauczyciele będą wykorzystywać metody aktywizujące (m. in. burza mózgów, dyskusja). Wykorzystane będą także różnorodne formy pracy oraz działania: tworzenie wystaw związanych z profilaktyka prozdrowotną – prace plastyczne i techniczne, organizowanie konkursów o tematyce prozdrowotnej, wykorzystanie środków audiowizualnych, literatury – książki i czasopisma, organizowanie wycieczek oraz imprez rekreacyjno-sportowych, a także zabaw i gier ruchowych. Uczniowie będą mogli spotkać się również z zaproszonymi do szkoły gośćmi.
Spodziewane efekty:
- Rozwój świadomości jak ważne jest zdrowie fizyczne i psychiczne.
- Zaangażowanie Uczniów w działania profilaktyczne i aktywność ruchową.
- Wzbudzanie wrażliwości i odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
- Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
|
Tematyka zagadnień |
Zadanie do realizacji |
Metody |
Termin realizacji |
Adresaci |
|
Organizacja pracy |
|
Badanie ankietowe, opracowanie wyników.
|
IX 2025 r. |
Nauczyciele Uczniowie klas I-VIII Rodzice |
|
Higiena osobista człowieka |
z utrzymywaniem higieny osobistej, poznanie chorób brudnych rąk, poznanie zasad higienicznego trybu życia.
i najbliższym otoczeniu – poznanie zależności między czystością a dobrym samopoczuciem i zdrowiem.
|
Pogadanka, burza mózgów, spotkanie |
X. 2025. |
Uczniowie klas I-VIII. |
|
Zasady zdrowego odżywiania |
|
Lekcje wychowawcze, gazetka tematyczna w stołówce szkolnej, pogadanka, program dla szkół „Warzywa, owoce, mleko w szkole”.
Zadanie do wykonania: przygotowanie plakatów na temat składników pokarmowych i ich roli w utrzymaniu zdrowia. |
XI.2025 r. |
Uczniowie klas I-VIII.
Uczniowie klas I-V
Uczniowie klas |
|
Jak skutecznie i odpowiedzialnie zarządzać wolnym czasem? |
|
Lekcje wychowawcze, pogadanki, lekcje w-f, spacery, zajęcia świetlicowe, spotkanie z fizjoterapeutą, masażystą, sumo. Dzień gier planszowych.
Zadanie do wykonanie: przygotowanie gry planszowej dotyczącej zdrowego stylu życia. |
XII. 2025 r. |
Uczniowie klas I-VIII
Uczniowie klas I-IV |
|
Uzależnienia behawioralne |
|
Lekcje wychowawcze, pogadanka, prezentacja multimedialna, spotkanie
|
I. 2026 r. |
Uczniowie klas I-VIII |
|
W świecie emocji |
|
Zajęcia z psychologiem. Warsztaty. |
II-III. 2026 r. |
|
|
Zdrowe odżywianie w praktyce |
|
Warsztaty z przedstawicielami Stowarzyszenia „Katarzynianki”. Warsztaty wewnątrzklasowe.
|
IV. 2026 r. |
Uczniowie klas |
|
W zdrowym ciele zdrowy duch – podsumowanie innowacji |
|
Badanie ankietowe, opracowanie wyników. Wyjście. |
V. 2026 r. |
Uczniowie klas I-VIII
Uczniowie klas
Uczniowie klas I-IV. |
Ponadto, w ramach innowacji, przygotowane zostaną gazetki tematyczne:
- Światowy dzień mycia rąk – 15 października 2025 r.
- Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami – 3 grudnia 2025 r.
- Światowy Dzień Walki z Depresją – 23 lutego 2026 r.
- Światowy Dzień Zespołu Downa – 21 marca 2026 r.
- Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – 2 kwietnia 2026 r.
- Światowy Dzień Zdrowia – 7 kwietnia 2026 r.
oraz poruszone tematy związane z pierwszą pomocą przedmedyczną.
Autorzy innowacji: Małgorzata Dębicka, Katarzyna Pokrzywka, Anna Kozieł
Rok szkolny 2022/2023
W bieżącym roku szkolnym realizowana jest innowacja Szkolne Koło Ogrodnicze.
Program Koła Ogrodniczego przeznaczony jest dla uczniów Szkoły Podstawowej im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Świętej Katarzynie, chcących zdobyć i poszerzyć wiedzę o roślinach użytkowych związkach człowieka z przyrodą rodzimą. Aby proces nauczania przyniósł pożądane efekty, a przede wszystkim był atrakcyjny dla ucznia, zajęcia będą miały charakter obserwacji, eksperymentu i hodowli w realnych warunkach przyrodniczych. Samodzielne posianie i posadzenie roślin, opiekowanie się i posmakowanie owoców pracy, pozwoli uczniowi na zainteresowanie się zdrową żywnością, zachęci do ogrodnictwa i poszanowania przyrody. Zajęcia mają również wyposażyć uczniów w podstawowe umiejętności praktyki ogrodniczej.
Cele innowacji:
- Zaciekawienie światem roślin użytkowych (jadalnych, ozdobnych) oraz rozbudzenie pasji poznawczych;
- Motywowanie uczniów do poznawania zasad uprawy roślin w sposób aktywny, twórczy, dociekliwy i wytrwały
- Budowanie zasobu praktycznych umiejętności ogrodniczych.
- Zachęcanie uczniów do prostych prac ogrodniczych;
- Uświadomienie uczniom, że żywność można samemu wyhodować; Kształtowanie i doskonalenie nawyków ekologicznych, umiejętności planowania, prowadzenia obserwacji, oceniania wyników, wyciagania wniosków z sukcesów i porażek ogrodniczych, współpracy w zespole;
- Kształtowanie i doskonalenie umiejętności posługiwania się kalendarzem, atlasem, kataogiem roślin;
- Rozwijanie poczucia własnej wartości i przydatności w grupie i w przyrodzie.
Tematyka zajęć:
- Obserwacje przyrodnicze i ich dokumentowanie;
- Uzupełnianie teorii ze świata roślin i zwierząt;
- Obserwacje długoterminowe i ich dokumentacja;
- Zasady wysiewania nasion;
- Zasady uprawy warzyw jednorocznych;
- Zasady uprawy kwiatów jednorocznych;
- Zasady upraw warzyw wieloletnich i bylin;
- Zasady oszczędzania zasobów w ogrodnictwie;
- Zasady zbiorów.
- Zmiany w przyrodzie - od czego zależą?;
- Znajomość roślin w najbliższej okolicy;
- Rośliny użytkowe - co to jest?;
- Co to są warzywa?;
- Rodzaje roślin użytkowych;
- Zioła i ich uprawa;
- Krzewy owocowe i ich uprawa;
- Drzewa owocowe i ich uprawa;
- Kwiaty domowe i ogrodowe;
- Wysiew i uprawa wybranych gatunków warzyw;
- Praktyczne umiejętności w uprawie roślin użytkowych;
- Dokumentowanie pracy ogrodnika;
- Zajęcia praktyczne w ogrodzie.
Opiekunem Szkolnego Koła Ogrodniczego jest pani Nina Chmiel.
Rok szkolny 2018/2019
W bieżącym roku szkolnym realizowane są następujące innowacje:
- w Punkcie Przedszkolnym i Oddziale Przedszkolnym "Od małego jestem EKO"
- w klasach I-III "W 20 godzin po Polsce i Europie"
Innowacja Punkt Przedszkolny i Oddział Przedszkolny
Od drugiego semestru roku szkolnego 2018/2019 w Puncie Przedszkolnym i Oddziale Przedszkolnym jest realizowana innowacja pedagogiczna „Od małego jestem EKO”. Innowacja polega na poszerzeniu treści programowych o całkiem nowe zagadnienia uwrażliwiające dzieci na piękno i poszanowanie przyrody. Dzięki realizacji innowacji dzieci poznają podstawowe zasady ochrony środowiska, możliwe zagrożenia wynikające z niewłaściwej gospodarki człowieka. Celem innowacji jest również rozbudzanie u przedszkolaków zainteresowania otaczającym światem.
Zakładane efekty innowacji:
- pogłębienie wiedzy i świadomości ekologicznej dzieci
- rozumienie konieczności dbania i szanowania naszej planety
- poszerzenie zasobu słownictwa dzieci
- wdrożenie do dbania o przyrodę wokół siebie (naszej szkoły)
- uświadamianie potrzeby dbania o naszą planetę
Innowacja w klasach I-III jest realizowana od roku 2016
Cele innowacji:
- rozwijanie zainteresowań obyczajami, tradycjami, historią, muzyką, architekturą, sztuką, literaturą Polski i innych krajów europejskich,
- określenie miejsca Polski i Polaków w Europie,
- kształtowanie postaw zainteresowania otaczającym światem,
- dostarczenie dzieciom możliwości doskonałej zabawy,
- doskonalenie umiejętności pracy z mapą, jako źródłem informacji,
- rozwijanie kreatywności, ciekawości oraz umiejętności rozwiązywania problemów.
Klasa I – tytuł innowacji „Odkrywanie Polski – śladami zamków”
Tematyka zajęć:
- Skarby bodzentyńskiego zamku. Legenda. Tajemnice podziemi. Historia powstania. Właściciele zamku.
- Duch królowej Bony w Chęcinach. Historia zamku, prawda i legenda. Turnieje rycerskie. Cechy dobrego rycerza. Zbroje rycerskie, damy dworu.
- Gdzie więziono Janosika? Historia zamku w Niedzicy. Położenie geograficzne, właściciele, herb zamku.
- Karety i powozy z łańcuckiego zamku. Błękitna dama – dobry duch z Łańcuta. Położenie zamku, wygląd, kolorystyka. Bale na łańcuckim zamku. Moda dworska.
- Czy Boruta strzeże ukrytych skarbów w łęczyckim zamku? Położenie Łęczycy. Najazdy tatarskie. Łęczyca siedzibą pary królewskiej.
- Wawel – najsłynniejszy polski zamek. Mieszkańcy Wawelu. Niewygodny mieszkaniec krakowskich podziemi. Ciekawostki związane z Wawelem. Herb i symbole Krakowa. Historia Twardowskiego.
- Co kalendarz ma wspólnego z zamkiem w Krzyżtoporze? – plan zamku.
- Ogrodzieniec – przykład zamku warownego. Legendy związane z zamkiem. Właściciele zamku.
- Malbork – siedziba zakonu Krzyżaków. Makieta i plany zamku. Rycerz krzyżacki w zbroi. Praca czeladników.
- Warsztaty ceramiczne – modelowanie z gliny wybranego zamku – magnes na lodówkę.
Klasa II – tytuł innowacji „ Odkrywanie Polski – śladami miast”
Tematyka zajęć:
- Nasza Ojczyzna – Polska. Podróż po mapie: stolica kraju, największe rzeki, największe
i najgłębsze jeziora, największe miasta Polski.
- Historia Świętej Katarzyny – Co przyciąga turystów? Spacerkiem po Św. Katarzynie.
- Wadowice – miejsce urodzenia naszego papieża Polaka – Jana Pawła II.
- Święty Krzyż-jedno z najstarszych sanktuariów. Czytanie legendy o Św. Krzyżu.
- Sportowa Warszawa. Stadion Narodowy. Górka Szczęśliwicka, Torwar i inne obiekty sportowe. W zdrowym ciele zdrowy duch.
- księdzem Mateuszem po Sandomierzu –miasto o tysiącletniej historii. Co można zwiedzić w Sandomierzu?
- Warszawskie przysmaki – flaczki i zrazy po warszawsku, pierogi, wuzetka, wołowe roladki, pańska skórka, żurek z kiełbasą i jajkiem w chlebowej miseczce.
- Kartka z Warszawy. Rysowanie, malowanie kartki pocztowej.
- Co skrywają warszawskie piwnice ?- ciekawostki i tajemnice piwnic naszej stolicy.
- Lajkonik, czyli konik zwierzyniecki- poznanie ludowej zabawy.
- Zakopane – zimowa stolica Polski; Najwyżej położone miasto naszego kraju. Co można zwiedzić w Zakopanem? Krupówki- jedna z najsłynniejszych ulic w Polsce. Budownictwo w stylu zakopiańskim .
- Warsztaty ceramiczne – modelowanie z gliny herbów poznanych miast – magnes na lodówkę
Klasa III – tytuł innowacji „Odkrywanie Europy – śladami najpiękniejszych zakątków”
Tematyka zajęć:
- Europa – cóż to takiego? Poznanie legendy o powstaniu Europy. Polska w Europie (położenie geograficzne, symbole, tradycje, zabytki, sławni Polacy, muzyka, literatura, kulinaria, bajki, filmy polskie dla dzieci). Założenie Dziennika podróży.
- Kubuś Puchatek – przewodnikiem po Wielkiej Brytanii. Położenie geograficzne, podział administracyjny Wielkiej Brytanii, symbole narodowe. Kultura i życie codzienne mieszkańców wysp. Brytyjska Rodzina Królewska. Najciekawsze zakątki. Znani Brytyjczycy. Zabawy, bajki, filmy dzieci z Wielkiej Brytanii. Zabawy językowe (przypomnienie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku angielskim)
- Razem z Piaskowym Dziadkiemwyszukujemy wiadomości na temat naszego zachodniego sąsiada. Niemcy – położenie geograficzne, symbole. Co warto zwiedzić w Niemczech? Zabawy dzieci, filmy, muzyka, ciekawostki. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku niemieckim).
- Podróżujemy z Pinokiem po mapie. Włochy – położenie geograficzne, symbole narodowe. Najciekawsze miejsca Włoch. Kuchnia włoska. Ulubione dyscypliny sportowe Włochów.
Zabawy dzieci, filmy, muzyka, ciekawostki. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku włoskim).
- Madeline zaprasza nas do siebie. Położenie geograficzne, rzeki, góry, miasta, symbole narodowe Francji. Najciekawsze miejsca. Kuchnia francuska. Paryż – światowe centrum mody. Zabawy dzieci, filmy, muzyka, taniec, literatura. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku francuskim).
- Grecja – kolebka kultury europejskiej. Położenie geograficzne, symbole narodowe. Najciekawsze miejsca. Igrzyska olimpijskie. Mity greckie. Hermes przewodnikiem po Grecji. Zabawy dzieci, filmy, muzyka, taniec. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku greckim).
- Spotkanie z Don Kichotem.Położenie geograficzne, symbole narodowe, rzeki, góry, miasta Hiszpanii. Najciekawsze miejsca. Kuchnia hiszpańska. Zabawy dzieci, filmy, muzyka, taniec, literatura. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku hiszpańskim).
Efekty działań:
Projekt „W 20 godzin po Polsce i Europie” to zajęcia pozalekcyjne, na których dzieci zdobywają wiedzę geograficzną, historyczną, polonistyczną, społeczną poprzez zabawę, ruch przy muzyce, pracę z mapą, planem, tworzenie prac plastycznych.
Dodatkowe korzyści projektu to:
- Kształtowanie postaw odkrywcy i podróżnika.
- Podniesienie efektów pracy szkoły.
- Uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej.
- Zainteresowanie dzieci geografią, historią, muzyką, plastyką.
- Pogłębienie wiedzy przyrodniczej przez dzieci.
- Czerpanie przyjemności ze zdobywania wiedzy.
- Nabycie umiejętności pracy nowatorskimi metodami.
- Uzyskiwanie lepszych wyników nauczania.
Innowacje cieszą się dużym zainteresowaniem dzieci.



