Program wychowawczo- profilaktyczny
na rok szkolny 2020/2021
Szkoła Podstawowa im. Poetów Doliny Wilkowskiej
w Świętej Katarzynie
Wprowadzenie
Zgodnie ze wskazaniami działalność wychowawczo- profilaktyczna w naszej szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki uzależnień oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1. fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
2. psychicznej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
3. społecznej - ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
4. duchowej- ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, instytucjami wspierającymi pracę szkoły.
Podstawy prawne
- KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 2 kwietnia 1997 r.
2.Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2017 r., poz.60)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591). - Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. nr 179, poz. 1485, z późn. zm.).
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. nr 6, poz. 69).
- Konwencja Praw Dziecka.
- Statut szkoły.
- Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2020 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2020 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
ABSOLWENT NASZEJ SZKOŁY:
- dobrze funkcjonuje w otoczeniu i środowisku
- jest świadomy swoich umiejętności i zdolności,
- ma poczucie własnej godności i wartości,
- wiedzę i umiejętności potrafi zastosować w praktyce,
- jest dobrze przygotowany do następnego etapu edukacyjnego,
- odróżnia dobro od zła,
- jest przyjaźnie nastawiony do świata,
- jest wysportowany,
- jest asertywny,
- jest tolerancyjny,
- nie boi się nowości,
- jest kulturalny i odpowiedzialny,
- dba o swoje zdrowie,
- rozumie innych i potrafi z nimi współpracować,
- szanuje wielowiekowe dziedzictwo kulturowe,
- jest ciekawy świata,
- trafnie potrafi dokonywać wyborów,
- jest świadomy swoich praw i praw innych ludzi.
- potrafi przestrzegać zasad zachowania w związku z COVID-19.
NAJWAŻNIEJSZE CELE WYCHOWANIA I PROFILAKTYKI:
1. Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej, świadomości swoich praw i obowiązków. Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.
2. Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi. Wdrażanie do życia w społeczności szkolnej i w grupie rówieśniczej. Kształtowanie postaw, respektowanie norm społecznych i wychowanie do wartości.
- Zapobieganie zachowaniom agresywnym, nałogom, uczenie nawiązywania relacji w grupie rówieśniczej, prawidłowych sposobów rozwiązywania konfliktów, postawy asertywnej.
4 Wspieranie rozwoju intelektualnego, przygotowanie do odbioru dóbr kultury i sztuki, upowszechnianie czytelnictwa, szanowanie dorobku narodowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości europejskie. Zapobieganie zachowaniom agresywnym.
5 Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboru zachowań chroniących zdrowie własne i innych ludzi, propagowanie ekologicznego stylu życia. Motywowanie do zdrowego stylu życia.
6. Wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji. Zapewnienie mu bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego. Wspieranie ucznia w procesie nabywania wiedzy, sprawności, postaw i nawyków, które zapewniają mu przygotowanie do racjonalnego i godnego życia oraz kontynuacji nauki na dalszym etapie.
W wyniku diagnozy wyłoniono następujące obszary problemowe:
- zbyt częste łamanie norm społecznych, szczególnie przez uczniów klas starszych
- zbyt duża ilość opuszczonych zajęć lekcyjnych przez niektórych uczniów
- pojawiające się zachowania agresywne wśród dzieci, nieradzenie sobie z negatywnymi emocjami
- częste konflikty pomiędzy uczniami, brak integracji w grupie rówieśniczej
-
Wnioski z ewaluacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego:
- eliminować zachowania agresywne, wskazywać sposoby radzenia sobie z agresją
- rozwijać umiejętności współżycia społecznego, budować właściwe relacje w klasie i grupie rówieśniczej
- zwracać uwagę na przestrzeganie procedur bezpieczeństwa w szkole oraz zasad higieny w związku z sytuacją epidemiologiczną
- realizacja wybranych programów profilaktyczno-wychowawczych przez pedagoga szkolnego
- organizowanie spotkań, warsztatów z przedstawicielami instytucji wspierających pracę szkoły
- ścisła współpraca z PPP, Komisariatem Policji i dzielnicowym
Obszary działań programu wychowawczo – profilaktycznego
Obszar |
Zadania |
Sposoby i formy realizacji
|
|
Życie i zdrowie to moje największe wartości
|
|
- organizowanie spotkań z lekarzem, stomatologiem, pielęgniarką* - pogadanki na temat zdrowego żywienia, higieny osobistej ( w czasach pandemii), aktywności fizycznej, szkodliwości używek - pogadanki i zajęcia warsztatowe z pedagogiem - udział w programie „Owoce i warzywa w szkole” i „Mleko i produkty mleczne w szkole” - dbanie o czystość w szkole i otoczeniu - organizowanie zawodów sportowych - zajęcia WDŻ - zajęcia SKS - spotkania z pracownikami PPP* - prezentacje multimedialne i filmy profilaktyczne - realizacja programów profilaktycznych - rajdy, wycieczki, wyjścia* - zajęcia świetlicowe - gazetki informacyjne - zapoznanie uczniów i rodziców z procedurami zapewnienia bezpieczeństwa w szkole w związku z wystąpieniem covid-19 - lekcje wychowawcze na temat COVID-19 - bieżące zwracanie uwagi przez nauczycieli i wszystkich pracowników szkoły na zachowanie uczniów, przestrzeganie zasad np. mycie i dezynfekcja rąk, zachowanie odległości
|
|
Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia |
|
- wywiady, ankiety, rozmowy, obserwacje - kierowanie uczniów do PPP - opracowanie IPETÓW, prowadzenie stosownej dokumentacji - realizacja zaleceń poradni psychologiczno -pedagogicznej zawartych w opiniach i orzeczeniach uczniów - zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze - zajęcia korekcyjno – kompensacyjne - zajęcia rewalidacyjne - zajęcia rozwijające zdolności i zainteresowania - zajęcia logopedyczne - stosowanie metod aktywizujących - udział w konkursach na różnym szczeblu - współpraca z instytucjami wspierającymi pracę szkoły - doradztwo zawodowe - konkursy czytelnicze |
|
Rozwijanie umiejętności współżycia społecznego
Zapobieganie zachowaniom agresywnym i propagowanie zchowań akceptowanych społecznie |
|
- pogadanki na lekcjach wychowawczych - reagowanie na zaistniałe konflikty i uczenie sposobów ich rozwiązywania - spisywanie klasowych regulaminów zachowania - wskazywanie pozytywnych bohaterów i zachowań w omawianych tekstach literackich - zapoznanie z prawami i obwiązkami ucznia i dziecka - scenki dramowe, wcielanie się w rolę - rozmowy indywidualne z uczniami i rodzicami - pomoc w rozwiązywaniu zaistniałych konfliktów z wykorzystaniem negocjacji i mediacji - pogadanki z pedagogiem - gazetki ścienne - warsztaty - spotkania z policją* - Szkolny Dzień Życzliwości - zapoznanie z regulaminem oceniania zachowania - kontrola zachowań pozytywnych i negatywnych uczniów, analiza wpisów w kartach zachowania - współpraca z rodzicami ( pedagogizacja) -indywidualne rozmowy z uczniami prowadzone przez dyrektora, pedagoga, wychowawców |
|
Zwiększenie bezpieczeństwa szkole i poza nią |
|
- organizowanie zajęć profilaktycznych ze specjalistami* - analiza wypadków, wyciąganie wniosków - dyżury nauczycieli zgodnie z harmonogramem - zapoznanie z regulaminami korzystania z sal lekcyjnych, pracowni komputerowej, sali gimnastycznej, stołówki, świetlicy - zapoznanie z zasadami zachowania na przerwach w związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną - zajęcia warsztatowe, pogadanki, filmy na temat właściwego wykorzystania Internetu, netykiety, zjawiska cyberprzemocy itp. w ramach godzin wychowawczych i zajęć informatyki - organizowanie zajęć profilaktycznych ze specjalistami* |
|
Uzależnienia, rozpoznawanie ich i zapobieganie |
|
- lekcje wychowawcze - warsztaty profilaktyczne - gazetki szkolne, materiały informacyjne - przygotowanie spektaklu profilaktycznego - realizacja treści programu profilaktyczno-wychowawczego ,,Spójrz inaczej'', ,,Nie pal przy mnie proszę'' przez pedagoga szkolnego - spotkanie z policją- konsekwencje prawne* - filmy profilaktyczne |
|
Kształtowanie więzi z narodem, regionem, tworzenie tradycji szkoły |
|
- gazetki, wystawki dotyczące świat narodowych - realizowanie na zajęciach zagadnień o tematyce patriotycznej - rajdy, wycieczki* - dbanie o mogiły w Puszczy Jodłowej - udział w konkursach wiedzy o regionie - organizowanie konkursów wiedzy o życiu i twórczości patronów szkoły - udział pocztu sztandarowego w uroczystościach związanych ze świętami narodowymi*
|
|
Kształtowanie samorządności uczniowskiej. Wolontariat.
|
|
- działalność samorządów klasowych i samorządu szkolnego - organizowanie akcji charytatywnych - udział przedstawicieli samorządu w opracowaniu dokumentów szkolnych - udział w szkolnym wolontariacie - współpraca z fundacjami na rzecz osób chorych i niepełnosprawnych - prezentacja kandydatów do SU i przeprowadzenie wyborów
|
|
Wychowanie ekologiczne |
|
- realizacja tematyki ekologicznej na lekcjach przyrody i geografii - pogadanki na temat roli ochrony środowiska na godz. wychowawczych - współpraca z ŚPN* - udział w akcji „Sprzątanie Świata” - konkursy o tematyce ekologicznej |
|
Współpraca z rodzicami w działaniach wychowawczo-profilaktycznych |
|
- udział rodziców w tworzeniu Programu Wychowawczo-Profilaktycznego, Statutu Szkoły, Regulaminu zachowania, itp. - ankiety - rozmowy - konsultacje - wywiadówki - kontakt telefoniczny i meilowy - kontakty przez dziennik elektroniczny - zamieszczanie informacji dla rodziców na szkolnej tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej szkoły - pedagogizacja rodziców
|
|
*zadania oznaczone gwiazdką będą realizowane, jeśli sytuacja epidemiologiczna na to pozwoli
Zadania nauczycieli, rodziców, wychowawców, pedagoga, samorządu szkolnego, pracowników obsługi
Współodpowiedzialni za wszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu:
Rodzice:
- Mają prawo do wychowywania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka.
- Uczestniczą w tworzeniu dokumentów szkolnych.
- Znają i akceptują Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły.
- Wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem, pomocą.
- Aktywnie uczestniczą w życiu klasy i szkoły.
- Dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci (np. czuwają nad bezpiecznym korzystaniem z Internetu).
- Wychowują swoje dzieci w duchu odpowiedzialności za siebie i innych.
Wychowawcy klas:
- Dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie.
- Wspierają wszechstronny rozwój uczniów.
- Opracowują i realizują klasowe programy wychowawczo – profilaktyczne.
- Koordynują pracę wychowawczo – profilaktyczną w zespole klasowym.
- Dokonują rozpoznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia.
- Organizują pomoc psychologiczno – pedagogiczną uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Integrują i kierują zespołem klasowym.
- Promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów.
- Inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy , szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji.
- Współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie.
- Współpracują z rodzicami, włączają ich w sprawy programowe i organizacyjne klasy.
- Współpracują z dyrekcją szkoły.
- Współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka (Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Policja, Sąd Rodzinny, itp.).
Nauczyciele
- Oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji.
- Odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, podczas wyjść i wyjazdów szkolnych.
- Udzielają pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów.
- Wspierają rozwój zdolności i zainteresowań dzieci.
- Inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności.
- Kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu.
- Reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań.
- Dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb uczniów.
- Współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia wśród uczniów.
- Realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły.
Pedagog szkolny:
- Diagnozuje środowisko wychowawcze.
- Zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach.
- Współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki.
- Zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów.
- Uczestniczy w realizacji zadań zawartych w Programie wychowawczo – profilaktycznym szkoły
- Współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych.
- Współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
Uczniowie, Samorząd Uczniowski
- Godnie reprezentują szkołę, dbają o jej honor.
- Przestrzegają zasad i norm obowiązujących w szkole.
- Akceptują innych uczniów i szanują ich poglądy i przekonania.
- Współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności.
- Kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni.
- Mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej.
- Dbają o bezpieczeństwo własne i kolegów.
Pracownicy obsługi
Każdy pracownik szkoły jest zobowiązany czuwać nad prawidłowym sposobem spędzania przerw przez uczniów oraz informować wychowawcę klasy lub nauczyciela dyżurującego o pozytywnych lub negatywnych zachowaniach uczniów, zgłaszać zaobserwowane sytuacje i usterki naruszające bezpieczeństwo
Współpraca z instytucjami
Szkoła współpracuje z instytucjami:
- Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
- Policją,
- Strażą Pożarną,
- Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Bodzentynie,
- Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Górnie,
- Parafią Rzymsko – Katolicką,
- Świętokrzyskim Parkiem Narodowym,
- Miejsko - Gminnym Centrum Kultury i Turystyki w Bodzentynie,
- Urzędem Miasta i Gminy Bodzentyn,
- Zakonem Pallotynów
- Miejsko- Gminną Biblioteką Publiczną w Bodzentynie
Ewaluacja
Proces powinien być kontrolowany przez bieżące monitorowanie, a uzyskane informacje wykorzystywane do modyfikacji samego programu (jeżeli wystąpi taka potrzeba). Ewaluację wyników należy przeprowadzić pod koniec każdego roku szkolnego i opracować wnioski do pracy na następny rok szkolny.
Narzędzia ewaluacji:
- sprawozdania wychowawców z realizacji programów wychowawczo - profilaktycznych klas,
- rozmowy z nauczycielami i wychowawcami,
- obserwacja i analiza zachowania uczniów,
- obserwacja postępów w nauce,
- frekwencja na zajęciach dydaktycznych,
- udział w konkursach,
- ankiety, wywiady, rozmowy.
Opracował zespół w składzie: