REGULAMIN WYCIECZEK I WYJŚĆ
obowiązujący
w Szkole Podstawowej im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Świętej Katarzynie
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2018r. poz. 996 i 1000) art.47 ust. 1 pkt 8
§ 1
Zasady ogólne
- Szkoła może organizować dla uczniów wycieczki.
- Przy organizowaniu i przeprowadzaniu wycieczek szkoła może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka .
- Szkoła organizuje wycieczki w trakcie roku szkolnego z wyjątkiem ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej.
- Krajoznawstwo i turystyka w szkole może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
§ 2
Cel organizowania przez szkołę krajoznawstwa i turystyki
- Działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki ma na celu:
- poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;
- poznawanie kultury i języka innych państw;
- poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
- upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
- upowszechnianie form aktywnego wypoczynku;
- podnoszenie sprawności fizycznej;
- wspomaganie rodziców w procesie wychowania;
- przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym a w szczególności w ramach profilaktyki uniwersalnej
- poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
§ 3
Forma organizacji krajoznawstwa i turystyki
Organizacja imprez o charakterze krajoznawczym i turystycznym może mieć następujące formy:
- wycieczki przedmiotowe, organizowane w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych;
- wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych - zwane dalej "wycieczkami",
- wycieczki turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego a program przewiduje aktywność turystyczną.
- imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne.
- Wycieczki krajowe i zagraniczne
§ 4
Organizacja wycieczek
- Organizacja i program wycieczek i imprez powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności
- Zgodę na organizację wycieczki wyraża dyrektor szkoły zatwierdzając kartę wycieczki
- Wzór karty wycieczki określa załącznik do rozporządzenia.
- Program wycieczki określa załącznik do rozporządzenia
- Do karty wycieczki dołącza się listę uczniów/uczestników wycieczki, która zawiera imię i nazwisko ucznia oraz telefon rodzica lub rodziców ucznia. Listę uczniów podpisuje dyrektor szkoły. (do tej pory był jeszcze pesel)
- Wycieczka zagraniczna- dyrektor szkoły informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny o organizowaniu takiej wycieczki. Przekazuje kartę wycieczki bez listy uczniów.
- Szkoła ma obowiązek zawrzeć umowę ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia na rzecz osób biorących udział w wycieczce.
- Kierownik wycieczki lub co najmniej jeden opiekun wycieczki zna język obcy krajów przejazdu i kraju docelowego wycieczki.
- Rodzic wyraża zgodę na udział dziecka w wycieczce w formie pisemnej. Zgody gromadzi i przechowuje kierownik wycieczki.
- Dyrektor wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki spośród pracowników pedagogicznych szkoły.
- Dyrektor szkoły w zależności od celu i programu wycieczki może wyznaczyć na opiekuna wycieczki pracownika niepedagogicznego szkoły.
- W przypadku wycieczki specjalistycznej, kierownik i opiekunowie wycieczki są obowiązani posiadać udokumentowane przygotowanie do zapewnienia bezpieczeństwa i realizacji wycieczki.(ukończony kurs kierowników wycieczek szkolnych, jest instruktorem harcerskim, posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek, jest trenerem odpowiedniej dyscypliny sportu).
§ 5
Zasady bezpieczeństwa w czasie wycieczki
- Korzystanie ze środków komunikacji
- wycieczka autokarowa
Kierownik wycieczki wsiada pierwszy i ustala kolejność zajmowania miejsc. Kierownik wycieczki siada przy drzwiach z przodu autobusu. Przed odjazdem należy sprawdzić listę obecności. W czasie jazdy uczestnicy wycieczki siedzą na wyznaczonych miejscach. Przy wysiadaniu z autokaru - pierwszy wysiada opiekun i stojąc przy drzwiach ustawia młodzież, zwraca uwagę, aby nie przebiegała przez jezdnię. Uczestnicy wycieczki zostawiają porządek w autokarze i zabierają swoje rzeczy. Kierownik wysiada ostatni - sprawdza autokar. Po wyjściu z autobusu należy uformować grupę i sprawdzić listę obecności.
- jazda pociągiem poniższe zasady dotyczą również jazdy autobusem miejskim i tramwajem.
W porozumieniu z kierownikiem pociągu należy zabezpieczyć drzwi w wagonie w którym jadą dzieci. Jeżeli konieczny jest podział uczestników wycieczki na grupy - należy dokonać wcześniej i ustalić zasady. W każdym przedziale powinna znajdować się dorosła osoba. Kierownik wycieczki wsiada pierwszy, rozdziela dzieci i opiekunów w przedziałach, sprawdza listę obecności. Jeden z opiekunów wsiada ostatni. W czasie jazdy pociągiem uczestnikom nie wolno otwierać okien i wychylać się, należy zachować porządek i czystość. Przy wysiadaniu kolejność odwrotna - pierwszy wysiada opiekun i na peronie ustawia młodzież. Kierownik wysiadając sprawdza przedziały. Po uformowaniu grupy sprawdzamy listę obecności.
- Rodzice najpóźniej dwa dni przed wycieczką powinni być powiadomieni o:
- miejscu i godzinie zbiorki na wycieczkę,
- miejscu i przewidywanej godzinie powrotu z wycieczki,
- przewidywanej trasie wycieczki
- W wycieczkach nie mogą brać udziału uczniowie w stosunku, do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
- Rodzice zobowiązani są poinformować kierownika wycieczki o stanie zdrowia dziecka, prowadzonym leczeniu, ewentualnych alergiach i innych przeciwwskazaniach.
- Kierownik wycieczki uzgadnia program, termin i cel wycieczki z dyrektorem szkoły.
- Po uzgodnieniu terminu z dyrektorem kierownik wycieczki wypełnia pakiet dokumentów:
- kartę wycieczki w 2 egzemplarzach, (załącznik nr 1)
- program wycieczki w 2 egzemplarzach, (załącznik nr 2)
- listę uczestników w 2 egzemplarzach,
- zgody rodziców na uczestnictwo dziecka w wycieczce,
- oświadczenia rodziców w sprawie hospitalizacji, leczenia oraz odpowiedzialności za szkody materialne wyrządzone przez dzieci oraz o zażywaniu i posiadaniu niedozwolonych używek,
- oświadczenia kierownika wycieczki i opiekunów w sprawie odpowiedzialności za zdrowie i życie uczestników wycieczki
- Wypełnioną dokumentację kierownik wycieczki składa u dyrektora w celu zatwierdzenia. Terminy składania dokumentacji:
- wycieczki poza teren szkoły (tzw. wyjścia z klasą) - 2 dni przed terminem wyjścia
- wycieczki 1 dniowe - 2 dni przed terminem wyjazdu
- wycieczki 3 dniowe - 3 dni przed terminem wyjazdu
- wycieczki powyżej 3 dni - 5 dni przed terminem wyjazdu
- Rozliczenia kosztów wycieczki dokonuje kierownik wycieczki w formie pisemnej. Z rozliczeniem zapoznaje dyrektora oraz rodziców. Dokumentacja przechowywana jest w szkole do końca roku szkolnego.
§ 6
Opieka w czasie imprez i wycieczek
- Opiekę nad uczniami biorącymi udział w wycieczce sprawuje kierownik i opiekunowie grupy.
- Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
- Wymagana liczba opiekunów na wycieczkach:
- pieszych poza teren szkoły w tej samej miejscowości, tzw. wyjścia z klasą obowiązuje jeden opiekun na 20 osób,
- turystyczno - krajoznawczych (wycieczki rowerowe, rajdy górskie, spływy kajakowe) 1 opiekun na 10 osób,
- przy użyciu środków lokomocji miejskiej i międzymiastowej 1 na 15 osób,
- autokarowych 1 na 15 osób,
- autokarowych w jednym konkretnym celu (kino, teatr, wystawa) 1 na 25 osób,
- środkami PKP jeden opiekun w każdym przedziale (np. 1 na 7 osób w drugiej klasie),
- górskie powyżej 1000 m n. p. m. 1 na 10 osób,
- jeżeli w grupie są uczniowie niepełnosprawni, niezależnie od rodzaju wycieczki, powinien być zapewniony dodatkowy opiekun zajmujący się maksymalnie trzema uczniami z orzeczeniem o niepełnosprawności.
- Wycieczki piesze lub narciarskie na terenach górskich, leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m. n. p. m. lub których zagospodarowanie rekreacyjno-sportowe kwalifikuje do uprawiania turystyki, rekreacji ruchowej i sportu w górach, mogą prowadzić wyłącznie górscy przewodnicy turystyczni.
- W wycieczkach rowerowych mogą brać udział uczniowie posiadający kartę rowerową. Długość dziennych odcinków trasy nie powinna przekraczać 20 km Należy wybierać ścieżki rowerowe bądź drogi o małym natężeniu ruchu.
- Zabrania się prowadzenia wycieczek z dziećmi podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
- W czasie gwałtownego załamania warunków pogodowych należy wycieczkę odwołać.
- Przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz przybycia do punktu docelowego należy bezwzględnie sprawdzić stan liczbowy uczniów.
- Długość trasy i tempo należy dostosować do wydolności najsłabszego uczestnika każdej wycieczki.
- W przypadku, gdy podczas trwania wycieczki miał miejsce wśród jego uczestników wypadek, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
§ 7
Obowiązki kadry i uczestników wycieczki
- Do obowiązków kierownika wycieczki należy:
- przed planowanym wyjazdem uzyskać zgodę dyrekcji na organizację wycieczki;
- opracowanie programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,
- zaplanowanie aktywnego udziału wszystkich uczestników, chociażby w sprawach organizacyjnych, porządkowych, w prowadzeniu zabaw i gier podczas podróży czy w miejscu pobytu;
- wypełnienie oraz przedłożenie dyrekcji karty wycieczki w celu zatwierdzenia, jeżeli jest przewidziany nocleg, należy dołączyć adres i numery telefonów;
- zapoznanie uczestników wycieczki oraz ich rodziców z zasadami obowiązującymi na wycieczce;
- zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu wycieczki lub imprezy oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
- zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków ich przestrzegania;
- jeżeli specyfika wycieczki tego wymaga należy zaznajomić jej uczestników z zasadami bezpiecznego przebywania nad wodą lub w górach;
- określenie zadań opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy;
- nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny sprzęt i ekwipunek oraz posiadanie apteczki pierwszej pomocy;
- organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników;
- na kilka dni przed wyjazdem na wycieczkę autokarową powyżej 100 km kierownik wycieczki ma obowiązek zgłosić na policje prośbę o kontrolę pojazdu.
- podział zadań dla uczestników;
- posiadanie przy sobie listy wszystkich uczestników , numerem telefonu i numerem PESEL;
- udzielenie natychmiastowej pomocy w razie wypadku, w szczególnym wypadku wezwanie pogotowia oraz powiadomienie rodziców (prawnych opiekunów) i dyrektora szkoły
- dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy;
- podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe imprezy po jej zakończeniu.
- Do obowiązków opiekuna wycieczki należy:
- sprawdzanie stanu liczbowego jej uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego;
- opieka nad powierzonymi mu uczniami;
- współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy;
- nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczestników ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
- nadzorowanie wykonywania zadań przydzielonych uczniom;
- sprawdzenie, czy wyposażenie pokojów spełnia wymagania, a otoczenie miejsca noclegu jest bezpieczne.
- Uczestnik wycieczki jest zobowiązany przestrzegać poniższych zasad:
- przybyć na miejsce zbiórki najpóźniej 20 min. przed wyjazdem;
- swoje przybycie zgłosić kierownikowi wycieczki;
- poinformować opiekuna wycieczki o ewentualnym złym samopoczuciu;
- wykonywać polecenia kierownika, opiekunów, pilota i przewodnika;
- przestrzegać zakazu palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz innych środków odurzających,
- w środkach transportu zająć miejsce w wyznaczone przez opiekuna;
- nie zaśmiecać pojazdu;
- korzystać z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem;
- w czasie postoju i zwiedzania nie oddalać się od grupy bez zgody opiekuna;
- dbać o higienę i schludny wygląd;
- nie oddalać się z miejsca zakwaterowania bez zgody opiekuna;
- w czasie przebywania w schroniskach i innych obiektach noclegowych przestrzegać postanowień i regulaminów tych obiektów;
- zachowywać się zgodnie z ogólnymi zasadami dobrego wychowania i kultury;
- pomagać słabszym i być życzliwym wobec innych uczestników.
- Wobec uczestników, którzy nie przestrzegają zasad i przepisów bezpieczeństwa, będą wyciągnięte konsekwencje zgodnie z kryteriami ocen z zachowania zawartych w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
- W przypadku naruszenia przez ucznia zasad bezpieczeństwa i niedostosowania się do regulaminu wycieczek i wyjść zawiadamia się jego rodziców (prawnych opiekunów) oraz dyrektora szkoły. Rodzice (prawni opiekunowie) zobowiązani są do natychmiastowego odebrania dziecka z wycieczki. W przypadku konieczności wezwania karetki w związku z naruszeniem tego punktu regulaminu kosztami obciążani są rodzice / prawni opiekunowie.
- Uczeń nie przestrzegający regulaminu wycieczek i wyjść nie uczestniczy w wycieczkach do końca roku szkolnego na wniosek kierownika wycieczki, decyzję podejmuje dyrektor w porozumieniu z wychowawcą.
§ 8
Finansowanie wycieczek
- Szkolna działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki może być finansowana ze środków pozabudżetowych, w szczególności:
- z odpłatności uczniów biorących w niej udział,
- ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i organizacji młodzieżowych działających na terenie szkoły,
- ze środków wypracowanych przez uczniów,
- ze środków przekazanych przez radę rodziców lub radę szkoły, a także osoby fizyczne i prawne,
- ze środków pozyskanych od organizacji i stowarzyszeń wspierających oświatę oraz od sponsorów.
- Kierownicy i opiekunowie wycieczek i imprez nie ponoszą kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia. Wydatki z tego tytułu pokrywa się ze środków, o których mowa w ust. 1.
- Rodzice, którzy zadeklarowali udział swojego dziecka w wycieczce, a następnie deklarację tę wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
§ 9
Postanowienia końcowe
- Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez wychowawcę lub dyrektora szkoły.
- Sprawy nie objęte regulaminem rozstrzyga się na podstawie przepisów nadrzędnych stanowiących podstawę jego opracowania.
- Zasady turystyki kwalifikowanej i obozów wędrownych określają odrębne przepisy.
Załączniki:
- Karta wycieczki
- Program wycieczki
- Lista uczestników wycieczki
- Zgoda rodziców na uczestnictwo w wycieczce
- Zasady obowiązujące uczniów na wycieczce
- Zasady obowiązujące na wycieczce rowerowej
- Zasady obowiązujące na wycieczce górskiej
- Zasady obowiązujące przy wyjeździe do kina, teatru, na wystawę, koncert
- Rozliczenie finansowe wycieczki
Załącznik 1
do Regulaminu wycieczek i wyjść
KARTA WYCIECZKI
Nazwa i adres przedszkola/szkoły/placówki: ...............................................................................................
....................................................................................................................................................................
Cel wycieczki : ...........................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Nazwa kraju[1]/miasto/trasa wycieczki: ........................................................................................................
....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Termin: .......................................................................................................................................................
Numer telefonu kierownika wycieczki: .......................................................................................................
Liczba uczniów: ................................., w tym uczniów niepełnosprawnych: ..............................................
Klasa: ........................................................................................................................................................
Liczba opiekunów wycieczki: ....................................................................................................................
Środek transportu: ....................................................................................................................................
ZATWIERDZAM
............................................................................................
(data i podpis dyrektora szkoły)
Załącznik 2
do Regulaminu wycieczek i wyjść
PROGRAM WYCIECZKI
Data, godzina wyjazdu oraz powrotu |
Długość trasy (w km) |
Miejscowość docelowa i trasa powrotna |
Szczegółowy program wycieczki od wyjazdu do powrotu |
Adres miejsca noclegowego i miejsca żywienia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OŚWIADCZENIE
Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa w czasie wycieczki.
Kierownik wycieczki |
Opiekunowie wycieczki |
|
|
........................................................ |
1. ................................................................... |
(imię i nazwisko oraz podpis) |
2. ................................................................... |
|
3. ................................................................... |
|
4. ................................................................... |
|
5. ................................................................... |
|
(imiona i nazwiska oraz podpisy) |
ZATWIERDZAM
............................................................................................
(data i podpis dyrektora szkoły)
Załącznik 3
do Regulaminu wycieczek i wyjść
LISTA UCZESTNIKÓW WYCIECZKI
L.p. |
Klasa |
Nazwisko i imię |
Nr telefonu rodzica/opiekunów |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik 4
do Regulaminu wycieczek i wyjść
OŚWIADCZENIE RODZICÓW/OPIEKUNÓW
Wyrażam zgodę na udział mojego(jej) syna/córki ………………………………………………..…………….
w wycieczce szkolnej, która odbędzie się w dniach / dniu …………....................................................
organizowanej przez Szkołę Podstawową im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Świętej Katarzynie
- Oświadczam, że moje dziecko jest zdrowe i nie ma żadnych przeciwwskazań do podróży autokarem.
- Zobowiązuje się do zapewnienia dziecku bezpiecznego dotarcia na miejsce zbiórki przed wyjazdem oraz do odbioru dziecka z miejsca zbiórki po powrocie z wycieczki
- Wyrażam zgodę na pokrycie ewentualnych szkód wyrządzonych przez moje dziecko w trakcie trwania wycieczki.
- Zobowiązuję się do natychmiastowego odebrania z wycieczki mojego dziecka w przypadku znalezienia bądź zażywania niedozwolonych substancji (narkotyki, alkohol, papierosy) oraz gdy zachowanie dziecka zagraża zdrowiu lub życiu jego bądź innych uczestników wycieczki.
- Zgadzam się na przeprowadzenie wszelkich niezbędnych zabiegów lub operacji w stanach zagrażających zdrowiu lub życiu mojego dziecka.
- Oświadczam, że zapoznałem się z Zasadami Obowiązującymi Uczniów na wycieczkach szkolnych.
- Dziecko choruje na chorobę lokomocyjną TAK/ NIE.
…………………………………..….. ………………………….…………
(miejscowość i data) podpis rodzica /opiekuna
Załącznik 5
do Regulaminu wycieczek i wyjść
ZASADY OBOWIĄZUJĄCE UCZNIÓW NA WYCIECZCE
Każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest:
- Zapoznać się z regulaminem wycieczek szkolnych i wyjść obowiązujących w Szkole Podstawowej im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Świętej Katarzynie oraz bezwzględnie się do nich stosować.
- Wykonywać polecenia oraz dostosować się do nakazów i zakazów wydawanych przez organizatorów (opiekunowie, kierownik, przewodnik, kierowca, pilot, przewodnik).
- Zachowywać się w sposób kulturalny i zdyscyplinowany. Twoje zachowanie może mieć wpływ na bezpieczeństwo innych osób!
- Nie oddalać się od grupy.
- Przestrzegać zasad poruszania się po drogach, transportu zbiorowego, bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
- Informować opiekunów o jakichkolwiek sytuacjach niebezpiecznych mogących zagrażać życiu i zdrowiu uczestników wycieczki.
- Zgłaszać opiekunowi wycieczki wszelkie objawy złego samopoczucia.
- Dostosować się do obowiązujących w obiektach muzealnych regulaminów.
- Dbać o czystość, ład i porządek w miejscach, w których się przebywa.
- Kulturalnie odnosić się do opiekunów, kolegów i innych osób.
- Pomagać słabszym, mniej sprawnym.
- Bezwzględnie przestrzegać zakazu palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz innych środków odurzających.
Miejsce zakwaterowania:
- W miejscu zakwaterowania respektujemy regulamin ośrodka.
- Zachowujemy ciszę nocną od godziny 2200 do godz. 600.
- Dbamy o sprzęt na terenie ośrodka tak, aby pozostał takim jakim go zastaliśmy.
- Obowiązuje zakaz samowolnego opuszczania ośrodka!
- Za powstałe szkody odpowiada bezpośredni sprawca szkody.
Środek transportu
- Zająć miejsce w wyznaczone przez opiekuna.
- Nie zaśmiecać pojazdu.
- Nie zmieniać miejsca siedzenia bez zgody opiekuna.
- Nie spacerować po autokarze w czasie jazdy
- Korzystać z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem.
- W czasie postoju i zwiedzania nie oddalać się od grupy bez zgody opiekuna.
- W czasie jazdy zachowywać się spokojnie i kulturalnie.
Miejsca publiczne:
- Przed każdym wyjściem ustawiamy się w celu przeliczenia uczestników.
- Obowiązuje punktualność.
- Oddzielanie się od grupy jest zabronione.
- W miejscach publicznych stosujemy się do przepisów ruchu drogowego.
- Dostosowujemy się do obowiązujących w obiektach muzealnych regulaminów.
Załącznik 6
do Regulaminu wycieczek i wyjść
ZASADY OBOWIĄZUJĄCE NA WYCIECZCE ROWEROWEJ
- Każdy uczestnik wycieczki powinien znać jej trasę i miejsce postoju.
- Każdego uczestnika obowiązuje znajomość przepisów ruchu drogowego i ich przestrzeganie.
- Zgodnie z przepisami ilość rowerzystów jadących w zwartej grupie nie może przekraczać 15.
- Odległość jadących kolumn rowerzystów powinna wynosić minimum 200 metrów.
- Niedopuszczalna jest jazda 2 uczestników wycieczki obok siebie chyba że poruszają się w trenie niezabudowanym a szerokość jezdni wynosi 6 metrów i nie zbliża się inny pojazd.
- Odległości między rowerami powinny być takie aby możliwe było bezpieczne hamowanie: 2, 3 metry ale nie więcej niż 5.
- Grupę prowadzi kierownik, on dyktuje tempo jazdy, wybiera drogę i nie można go wyprzedzać.
- Osoby jadące z przodu i tyłu grupy powinny posiadać kamizelki odblaskowe
- Osoby nie potrafiące utrzymać jednakowego tempa jazdy powinny jechać na końcu.
- Odpoczynki w trasie powinny występować po przejechaniu 10 km ale nie jest to normą i zależy to od możliwości grupy.
- Podczas podjazdu nie stosuje się jazdy w zwartej grupie, każdy pokonuje wzniesienie własnym tempem.
- Cała grupa zbiera się na szczycie wzniesienia.
- O zmęczeniu lub słabym samopoczuciu każdy uczestnik powinien poinformować kierownika.
- Podczas awarii roweru można wziąć go na hol stosując mocny sznurek o długości 3-4 m. Jednym końcem przywiązujemy go do roweru holującego do ramy przy siodełku a drugi koniec należy okręcić o kierownicę roweru holowanego aby odczepienie było jak najprostsze.
- Holowania powinna dokonywać osoba silna i tylko przez kilka kilometrów, później powinna nastąpić zmiana.
- Podczas jazdy w lesie należy zwrócić szczególna uwagę na gałęzie i wystające korzenie.
- Należy unikać najazdu kołami na patyki co może być powodem uszkodzenia szprych i błotników.
- Przed wjazdem do lasu należy ubrać się w bluzkę z długimi rękawami, założyć czapkę ze względu na kleszcze.
- Po stwierdzeniu usterki, nawet najmniejszej, należy zatrzymać się i ja usunąć w celu uniknięcia większej awarii.
- Zabrania się jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy.
- Każdy uczestnik zobowiązuje się posiadać sprawny rower z dodatkowym wyposażeniem: dzwonek, oświetlenie, odblaski, błotniki, zamknięcie, pompka, narzędzia do naprawy roweru. itp.
- Przez jazdą należy rower nasmarować i skontrolować dokręcenie wszystkich śrub i nakrętek.
- Podczas postoju należy szanować przyrodę i pracę człowieka.
- Każdy uczestnik zachowuje się stosownie w miejscach publicznych, sakralnych.
- Każdy uczestnik zobowiązany jest posiadać ważne dokumenty: legitymację szkolą, kartę rowerową.
- Będąc ostatnim w szyku należy ostrzegać jadących z przodu o nadjeżdżających pojazdach.
- Po zakończeniu wycieczki każdy uczestnik niezwłocznie udaje się do miejsca swojego zamieszkania.
Załącznik 7
do Regulaminu wycieczek i wyjść
ZASADY OBOWIAZUJĄCE NA WYCIECZCE GÓRSKIEJ
- Organizacja wycieczek górskich dla młodzieży szkolnej powinna spełniać następujące warunki:
- uczniów należy stopniowo wprowadzać w coraz wyższe rejony górskie i na trasy o wyższej skali trudności,
- prowadząc dzieci w góry uwzględniamy normy wynikające z przesłanek fizjologicznych, dotyczących dystansu, czasu marszu i obciążenia młodych turystów.
- W czasie trwania wycieczki wszyscy uczestnicy podporządkują się rozkazom i poleceniom prowadzącego.
- Poruszamy się według ustalonego porządku:
- przewodnik idzie pierwszy, nikt nie może go wyprzedzać, on dyktuje tempo marszu,
- uczestnicy idą „gęsiego” w odstępach 1,5 do 2 metrów lub gdy teren na to pozwala, w luźnym szyku po kilka osób obok siebie,
- grupę zamyka opiekun grupy. Za ta osobą nie należy pozostawać,
- grupa nie powinna rozciągać się na długiej przestrzeni.
- Na zboczach stromych, oślizgłych najsprawniejsi turyści znajdują się na początku i na końcu grupy, pomagając mniej sprawnym.
- Przy długich i stromych podejściach idziemy wolno lecz równomiernie, rzadko odpoczywając.
- Przy podchodzeniu pod górę nie należy rozmawiać, utrudnia to rytmiczne oddychanie i dodatkowo męczy.
- Przy schodzeniu w dół po stromych zboczach i w terenie skalnym należy zwracać uwagę na każdorazowe ustawienie stopy. Nigdy nie zbiegamy w dół.
- Na trasie odpoczywamy co godzinę, czas trwania odpoczynku wynosi 15 minut (zdejmujemy plecaki, można usiąść ale nie bezpośrednio na ziemi lub głazach, w czasie upału chronimy się do cienia).
- Główny odpoczynek może trwać 1,5 – 2 godziny i powinien być połączony z posiłkiem.
- Zbyt częste picie nie jest wskazane. Pragnienie zaspakajamy przede wszystkim w czasie posiłków, przed wyruszeniem w trasę i po jej zakończeniu.
- W sytuacjach trudnych nie wzniecamy paniki, rygorystycznie podporządkowujemy się poleceniom prowadzącego wycieczkę:
- mgła – w razie zgubienia szlaku turystycznego cofamy się całą grupą do ostatniego znaku,
- burza – całą grupą schodzimy poniżej grani i przeczekujemy burzę (uczestnicy pozbywają się metalowych przedmiotów, okrywają się pelerynami i w pozycji kucznej przeczekują burzę),
- załamanie pogody (silne ochłodzenie, grad, opady śniegu z deszczem)- schodzimy całą grupą do najbliższego schroniska lub osiedla albo docieramy do planowanego celu najbliższą, najłatwiejszą drogą,
- lęk przestrzeni – pomagają oddelegowani doświadczeni uczestnicy w pokonywaniu niebezpiecznego odcinka – nie dopuszczamy do paniki.
- W razie wypadku osobom udającym się po pomoc dokładnie określamy miejsce wypadku i rodzaj obrażenia. Wzywamy GOPR. Nigdy nie wolno zostawiać rannego samotnie, nawet gdy znajdujemy się w łatwym terenie górskim. Udzieliwszy poszkodowanemu pierwszej pomocy oczekujemy spokojnie ratowników GOPR–u.
Załącznik 8
do Regulaminu wycieczek i wyjść
ZASADY OBOWIAZUJĄCE PRZY WYJEŹDZIE DO KINA/TEATRU/MUZEUM………………..
- Zbiórka w dniu ……………………….. o godzinie ………………. przy Szkole Podstawowej im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Świętej Katarzynie.
- Ustawiamy się pod szkołą lub w szkole w zależności od pogody
- Wsiadamy spokojnie do autobusu i zajmujemy miejsca.
- Ruszamy o godzinie ………………
- Podczas jazdy nie wstajemy z miejsc, nie stajemy na siedzeniach i nie wychylamy się przez okna. Zachowujemy porządek, nie zostawiamy żadnych śmieci.
- Za szkody powstałe w trakcie wycieczki odpowiada sprawca, a rodzice (opiekunowie prawni) ponoszą koszty naprawienia szkody.
- Po przyjeździe na miejsce wychodzimy spokojnie z autokaru, ustawiamy się i ruszamy na znak opiekunów.
- Zachowujemy szczególna ostrożność podczas przechodzenia przez ulicę.
- Nie oddalamy się od grupy pod żadnym pozorem!
- Na sali zajmujemy wyznaczone miejsca.
- Informujemy opiekuna o wyjściu do toalety.
- Zachowujemy się kulturalnie.
- Zabieramy ze sobą wszystkie opakowania i papierki!
- Po zakończeniu spektaklu/imprezy zbieramy się w grupę pod budynkiem i udajemy w kierunku autobusu.
Załącznik 9
do Regulaminu wycieczek i wyjść
ROZLICZENIE
Wycieczki/ imprezy szkolnej do ………………………………………………………………………………..…. zorganizowanej w dniu ………………………………przez Szkołę Podstawową im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Św. Katarzynie
- DOCHODY
- Wpłaty uczestników: liczba osób: ……..… x koszt wycieczki: ……..….…….. = …………………zł
- Inne wpłaty: ……………………………………………………………………………………………………
Razem dochody: …………………………………………………………………………………
- WYDATKI
- Koszt wynajmu autobusu:……………………………………………………………………………..……
- Koszt noclegu………………………………………………………………………………………
- Koszt wyżywienia…………………………………………………………………………………
- Bilety wstępu: do: kina: ………………………………………………………………………………………………
teatru:……………………………………………………………………………
muzeum:……………………………………………………………………..
* inne:…………………………………………………………………………
- Inne wydatki ……………………..……………………………………………………………………….
Razem wydatki: …………………………………………………………………………………..............................
- KOSZT WYCIECZKI NA 1 UCZESTNIKA: ………………………………………………………................
- POZOSTAŁA KWOTA :………………………. zostaje przeznaczona na………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
(określić sposób zagospodarowania kwoty – np. zwrot, wspólne wydatki klasowe itp.)
w załączeniu faktury/ rachunki
ORGANIZATOR Rozliczenie przyjął:
…………………….………………………………… ……………………………………….
(kierownik wycieczki) (data i podpis rady rodziców)
* Dotyczy wycieczki za granicą.