Innowacje
Rok szkolny 2018/2019
W bieżącym roku szkolnym realizowane są następujące innowacje:
- w Punkcie Przedszkolnym i Oddziale Przedszkolnym "Od małego jestem EKO"
- w klasach I-III "W 20 godzin po Polsce i Europie"
Innowacja Punkt Przedszkolny i Oddział Przedszkolny
Od drugiego semestru roku szkolnego 2018/2019 w Puncie Przedszkolnym i Oddziale Przedszkolnym jest realizowana innowacja pedagogiczna „Od małego jestem EKO”. Innowacja polega na poszerzeniu treści programowych o całkiem nowe zagadnienia uwrażliwiające dzieci na piękno i poszanowanie przyrody. Dzięki realizacji innowacji dzieci poznają podstawowe zasady ochrony środowiska, możliwe zagrożenia wynikające z niewłaściwej gospodarki człowieka. Celem innowacji jest również rozbudzanie u przedszkolaków zainteresowania otaczającym światem.
Zakładane efekty innowacji:
- pogłębienie wiedzy i świadomości ekologicznej dzieci
- rozumienie konieczności dbania i szanowania naszej planety
- poszerzenie zasobu słownictwa dzieci
- wdrożenie do dbania o przyrodę wokół siebie (naszej szkoły)
- uświadamianie potrzeby dbania o naszą planetę
Innowacja w klasach I-III jest realizowana od roku 2016
Cele innowacji:
- rozwijanie zainteresowań obyczajami, tradycjami, historią, muzyką, architekturą, sztuką, literaturą Polski i innych krajów europejskich,
- określenie miejsca Polski i Polaków w Europie,
- kształtowanie postaw zainteresowania otaczającym światem,
- dostarczenie dzieciom możliwości doskonałej zabawy,
- doskonalenie umiejętności pracy z mapą, jako źródłem informacji,
- rozwijanie kreatywności, ciekawości oraz umiejętności rozwiązywania problemów.
Klasa I – tytuł innowacji „Odkrywanie Polski – śladami zamków”
Tematyka zajęć:
- Skarby bodzentyńskiego zamku. Legenda. Tajemnice podziemi. Historia powstania. Właściciele zamku.
- Duch królowej Bony w Chęcinach. Historia zamku, prawda i legenda. Turnieje rycerskie. Cechy dobrego rycerza. Zbroje rycerskie, damy dworu.
- Gdzie więziono Janosika? Historia zamku w Niedzicy. Położenie geograficzne, właściciele, herb zamku.
- Karety i powozy z łańcuckiego zamku. Błękitna dama – dobry duch z Łańcuta. Położenie zamku, wygląd, kolorystyka. Bale na łańcuckim zamku. Moda dworska.
- Czy Boruta strzeże ukrytych skarbów w łęczyckim zamku? Położenie Łęczycy. Najazdy tatarskie. Łęczyca siedzibą pary królewskiej.
- Wawel – najsłynniejszy polski zamek. Mieszkańcy Wawelu. Niewygodny mieszkaniec krakowskich podziemi. Ciekawostki związane z Wawelem. Herb i symbole Krakowa. Historia Twardowskiego.
- Co kalendarz ma wspólnego z zamkiem w Krzyżtoporze? – plan zamku.
- Ogrodzieniec – przykład zamku warownego. Legendy związane z zamkiem. Właściciele zamku.
- Malbork – siedziba zakonu Krzyżaków. Makieta i plany zamku. Rycerz krzyżacki w zbroi. Praca czeladników.
- Warsztaty ceramiczne – modelowanie z gliny wybranego zamku – magnes na lodówkę.
Klasa II – tytuł innowacji „ Odkrywanie Polski – śladami miast”
Tematyka zajęć:
- Nasza Ojczyzna – Polska. Podróż po mapie: stolica kraju, największe rzeki, największe
i najgłębsze jeziora, największe miasta Polski.
- Historia Świętej Katarzyny – Co przyciąga turystów? Spacerkiem po Św. Katarzynie.
- Wadowice – miejsce urodzenia naszego papieża Polaka – Jana Pawła II.
- Święty Krzyż-jedno z najstarszych sanktuariów. Czytanie legendy o Św. Krzyżu.
- Sportowa Warszawa. Stadion Narodowy. Górka Szczęśliwicka, Torwar i inne obiekty sportowe. W zdrowym ciele zdrowy duch.
- księdzem Mateuszem po Sandomierzu –miasto o tysiącletniej historii. Co można zwiedzić w Sandomierzu?
- Warszawskie przysmaki – flaczki i zrazy po warszawsku, pierogi, wuzetka, wołowe roladki, pańska skórka, żurek z kiełbasą i jajkiem w chlebowej miseczce.
- Kartka z Warszawy. Rysowanie, malowanie kartki pocztowej.
- Co skrywają warszawskie piwnice ?- ciekawostki i tajemnice piwnic naszej stolicy.
- Lajkonik, czyli konik zwierzyniecki- poznanie ludowej zabawy.
- Zakopane – zimowa stolica Polski; Najwyżej położone miasto naszego kraju. Co można zwiedzić w Zakopanem? Krupówki- jedna z najsłynniejszych ulic w Polsce. Budownictwo w stylu zakopiańskim .
- Warsztaty ceramiczne – modelowanie z gliny herbów poznanych miast – magnes na lodówkę
Klasa III – tytuł innowacji „Odkrywanie Europy – śladami najpiękniejszych zakątków”
Tematyka zajęć:
- Europa – cóż to takiego? Poznanie legendy o powstaniu Europy. Polska w Europie (położenie geograficzne, symbole, tradycje, zabytki, sławni Polacy, muzyka, literatura, kulinaria, bajki, filmy polskie dla dzieci). Założenie Dziennika podróży.
- Kubuś Puchatek – przewodnikiem po Wielkiej Brytanii. Położenie geograficzne, podział administracyjny Wielkiej Brytanii, symbole narodowe. Kultura i życie codzienne mieszkańców wysp. Brytyjska Rodzina Królewska. Najciekawsze zakątki. Znani Brytyjczycy. Zabawy, bajki, filmy dzieci z Wielkiej Brytanii. Zabawy językowe (przypomnienie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku angielskim)
- Razem z Piaskowym Dziadkiemwyszukujemy wiadomości na temat naszego zachodniego sąsiada. Niemcy – położenie geograficzne, symbole. Co warto zwiedzić w Niemczech? Zabawy dzieci, filmy, muzyka, ciekawostki. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku niemieckim).
- Podróżujemy z Pinokiem po mapie. Włochy – położenie geograficzne, symbole narodowe. Najciekawsze miejsca Włoch. Kuchnia włoska. Ulubione dyscypliny sportowe Włochów.
Zabawy dzieci, filmy, muzyka, ciekawostki. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku włoskim).
- Madeline zaprasza nas do siebie. Położenie geograficzne, rzeki, góry, miasta, symbole narodowe Francji. Najciekawsze miejsca. Kuchnia francuska. Paryż – światowe centrum mody. Zabawy dzieci, filmy, muzyka, taniec, literatura. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku francuskim).
- Grecja – kolebka kultury europejskiej. Położenie geograficzne, symbole narodowe. Najciekawsze miejsca. Igrzyska olimpijskie. Mity greckie. Hermes przewodnikiem po Grecji. Zabawy dzieci, filmy, muzyka, taniec. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku greckim).
- Spotkanie z Don Kichotem.Położenie geograficzne, symbole narodowe, rzeki, góry, miasta Hiszpanii. Najciekawsze miejsca. Kuchnia hiszpańska. Zabawy dzieci, filmy, muzyka, taniec, literatura. Zabawy językowe (poznanie podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku hiszpańskim).
Efekty działań:
Projekt „W 20 godzin po Polsce i Europie” to zajęcia pozalekcyjne, na których dzieci zdobywają wiedzę geograficzną, historyczną, polonistyczną, społeczną poprzez zabawę, ruch przy muzyce, pracę z mapą, planem, tworzenie prac plastycznych.
Dodatkowe korzyści projektu to:
- Kształtowanie postaw odkrywcy i podróżnika.
- Podniesienie efektów pracy szkoły.
- Uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej.
- Zainteresowanie dzieci geografią, historią, muzyką, plastyką.
- Pogłębienie wiedzy przyrodniczej przez dzieci.
- Czerpanie przyjemności ze zdobywania wiedzy.
- Nabycie umiejętności pracy nowatorskimi metodami.
- Uzyskiwanie lepszych wyników nauczania.
Innowacje cieszą się dużym zainteresowaniem dzieci.